Sosiaalisen median merkitys henkilöbrändin rakentamisessa
Pietilä, Anni (2025)
Pietilä, Anni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913271
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin miten sosiaalinen media vaikuttaa henkilöbrändin rakentamiseen ja miten sitä voidaan siinä hyödyntää. Tutkimuksessa pyrittiin analysoimaan ja vertailemaan kahta isoa henkilöbrändiä Instagramissa ja TikTokissa, sekä miten ja millaisin keinoin he ovat omaa henkilöbrändiään rakentaneet ja kehittäneet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä, jossa aineistona toimi kahden suomalaisen henkilöbrändin julkinen sosiaalisen median sisältö Instagramissa ja TikTokissa. Aineisto kerättiin omaan havainnointiin perustuen noin viiden vuoden aikaväliltä, jotta brändien kehitystä voitiin analysoida laajasti ja kokonaisvaltaisesti. Pääasiassa havainnointi perustui heidän sisällöntuotantoonsa ja vuorovaikutuksiinsa seuraajien kanssa sekä trendien ja kaupallisten yhteistöiden hyödyntämiseen. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin menetelmin, etsimällä toistuvia piirteitä ja ilmiöitä, joiden pohjalta muodostettiin kokonaiskuva brändin rakentamisen prosesseista. Tutkimuksen tavoitteena oli saada syvempi ymmärrys henkilöbrändin rakentamisesta sosiaalisen median eri alustoilla.
Tutkimuksessa tutkittiin, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää henkilöbrändin rakentamisessa, erityisesti Instagramissa ja TikTokissa. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalinen media on tärkeä työkalu henkilöbrändin kehittämisessä ja sillä on siinä todella suuri rooli.
Tärkein kysymys tutkimuksessa oli miten sosiaalinen media vaikuttaa henkilöbrändin rakentamiseen ja tätä pyrittiin avaamaan tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin muiden tähän liitettävien alakysymysten avulla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä, jossa aineistona toimi kahden suomalaisen henkilöbrändin julkinen sosiaalisen median sisältö Instagramissa ja TikTokissa. Aineisto kerättiin omaan havainnointiin perustuen noin viiden vuoden aikaväliltä, jotta brändien kehitystä voitiin analysoida laajasti ja kokonaisvaltaisesti. Pääasiassa havainnointi perustui heidän sisällöntuotantoonsa ja vuorovaikutuksiinsa seuraajien kanssa sekä trendien ja kaupallisten yhteistöiden hyödyntämiseen. Aineistoa analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin menetelmin, etsimällä toistuvia piirteitä ja ilmiöitä, joiden pohjalta muodostettiin kokonaiskuva brändin rakentamisen prosesseista. Tutkimuksen tavoitteena oli saada syvempi ymmärrys henkilöbrändin rakentamisesta sosiaalisen median eri alustoilla.
Tutkimuksessa tutkittiin, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää henkilöbrändin rakentamisessa, erityisesti Instagramissa ja TikTokissa. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalinen media on tärkeä työkalu henkilöbrändin kehittämisessä ja sillä on siinä todella suuri rooli.
Tärkein kysymys tutkimuksessa oli miten sosiaalinen media vaikuttaa henkilöbrändin rakentamiseen ja tätä pyrittiin avaamaan tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin muiden tähän liitettävien alakysymysten avulla.