Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osastonhoitajien työntekijäkokemuksen kehittäminen Päijät-Hämeen hyvinvointialueella

Vilhula, Heli (2025)

 
Avaa tiedosto
Vilhula_Heli.pdf (1.004Mt)
Lataukset: 


Vilhula, Heli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913250
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää osastonhoitajien työntekijäkokemusta Päijät-Hämeen hyvinvointialueella. Tavoitteena oli tuottaa organisaatiolle työntekijäymmärryksen avulla tietoa osastonhoitajien motivaatio-, hyvinvointi-, ja sitoutumistekijöistä. Pyrkimyksenä oli ymmärtää millaiset tekijät vaikuttavat osastonhoitajien työntekijäkokemukseen positiivisesti ja negatiivisesti sekä tunnistaa mahdolliset kehityskohteet. Opinnäytetyön tulosten pohjalta esitettiin organisaatiolle suosituksia esihenkilöiden työntekijäkokemuksen parantamiseksi ja ylläpitämiseksi. Samalla kartoitettiin sitä, kuinka hyvin organisaation toimet työntekijäkokemuksen parantamiseksi kohtaavat osastonhoitajien toiveet ja tarpeet.

Työntekijäkokemuksella tarkoitetaan työntekijän kokemuksista muodostunutta käsitystä työpaikasta. Työntekijäkokemus syntyy työntekijän odotusten ja annettujen lupauksien törmätessä arkikokemuksiin ja yrityskulttuurin kanssa. Siitä syntyy tyytyväisyyttä tai tyytymättömyyttä, sitoutumista tai sitoutumattomuutta. Työntekijäkokemuksen kehittäminen vaatii työntekijäymmärrystä, jotta henkilöstön tarpeet ja asioiden merkityksellisyys voidaan selvittää. Työntekijäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat aikaisempien tutkimusten mukaan muun muassa työtilat, kulttuuri, teknologia, työ- ja vapaa-ajan yhteensovittaminen, ammatillisen kehittymisen mahdollisuudet ja merkityksellisyyden tunne.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluiden avulla. Kohteeksi rajattiin osastonhoitajat, jotka työskentelivät Päijät-Hämeen hyvinvointialueen terveys- ja sairaanhoitopalveluissa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin 9 osastonhoitajaa, joka vastasi 23 % kohderyhmän osastonhoitajista. Haastatteluaineistosta tehtiin sisällönanalyysi.

Tärkeimmiksi positiivisesti osastonhoitajien työntekijäkokemukseen vaikuttaviksi osa-alueiksi nousivat työyhteisö ja yhteisöllisyys, oman työn hallinta ja sujuvuus, työhön saatu tuki sekä työn merkityksellisyys. Keskeisimmät negatiivisesti työntekijäkokemukseen vaikut-tavat tekijät olivat huonosti toimivat järjestelmät, henkilöstöhallinnon toiminta, yhteisen ajan ja esihenkilön tuen puute sekä vaikutusmahdollisuuksien puute organisaatiossa.

Opinnäytetyön tulokset vastasivat tutkittua tietoa merkityksellisten asioiden osalta. Uutta tietoa saatiin kohdeorganisaation kontekstista. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kohdeorganisaation osastonhoitajien työntekijäkokemuksen nykytilaa. Vaikka työntekijäkokemus on subjektiivinen näkemys eikä niinkään organisaatiokohtainen, riittävällä haastatteluiden määrällä ja analyysin avulla voitiin yleinen näkemys asiasta selvittää.

Työntekijäkokemustiedon avulla voidaan pyrkiä kokonaisvaltaisesti uudistamaan työpaikan käytäntöjä ja ympäristöä työntekijöiden tarpeiden mukaiseksi, ei päinvastoin. Aineiston pohjalta organisaatiolle luotiin kehittämissuosituksia osastonhoitajien työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Keskeisimmiksi teemoiksi suosituksissa nousivat järjestelmien kehittäminen, henkilöstöhallinnon toiminnan kirkastaminen, vertaisoppimisen kehittäminen, viestinnän kehittäminen ja vaikutusmahdollisuuksien lisääminen. Kukin teema sisälsi 2–6 aineiston pohjalta noussutta suositusta. Organisaatio vastaa suositusten ja kehittämisen toteuttamisesta.

Asiasanat: työntekijäkokemus, työntekijäymmärrys, työtyytyväisyys, sitoutuminen, motivaatio
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste