Sosiaalisen median kampanja toimeksiantajayritykselle
Pirhonen, Jasmin (2025)
Pirhonen, Jasmin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013569
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa sosiaalisen median kampanja hammashoitopalveluja tarjoavalle mikroyritykselle. Työn tarkoituksena oli vastata käytännön työelämän tarpeeseen ja tarjota yritykselle konkreettinen kampanjasuunnitelma ja toteutus sekä selkeät työkalut ja suuntaviiva tulevien kampanjoiden toteutukseen. Kampanjan avulla pyrittiin parantamaan yrityksen tavoittavuutta ja asiakasvuorovaikutusta Facebookissa ja Instagramissa. Tavoitteiden pohjalta mittareiksi valittiin sitoutumis- ja tavoittavuusaste.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka menetelmällisenä perustana oli toiminnallinen kehittämistyö. Kampanjasuunnitelman teoreettisena viitekehyksenä toimi vaiheittainen ja strateginen SOSTAC-suunnittelumalli. Kampanja keskittyi orgaaniseen näkyvyyteen ilman maksettua mainontaa yrityksen kahdella keskeisellä sosiaalisen median kanavalla.
Kampanja tuotti selkeitä ja mitattavia tuloksia, jotka ylittivät asetetut tavoitteet sekä tavoittavuuden että sitoutumisen osalta. Kampanjan sisältö tavoitti kohdeyleisön tehokkaasti ja herätti aktiivista vuorovaikutusta molemmissa kanavissa. Tulokset osoittavat, että kampanja onnistui vahvistamaan yrityksen sosiaalisen median läsnäoloa ja loi pohjan markkinoinnin jatkokehittämiselle.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka menetelmällisenä perustana oli toiminnallinen kehittämistyö. Kampanjasuunnitelman teoreettisena viitekehyksenä toimi vaiheittainen ja strateginen SOSTAC-suunnittelumalli. Kampanja keskittyi orgaaniseen näkyvyyteen ilman maksettua mainontaa yrityksen kahdella keskeisellä sosiaalisen median kanavalla.
Kampanja tuotti selkeitä ja mitattavia tuloksia, jotka ylittivät asetetut tavoitteet sekä tavoittavuuden että sitoutumisen osalta. Kampanjan sisältö tavoitti kohdeyleisön tehokkaasti ja herätti aktiivista vuorovaikutusta molemmissa kanavissa. Tulokset osoittavat, että kampanja onnistui vahvistamaan yrityksen sosiaalisen median läsnäoloa ja loi pohjan markkinoinnin jatkokehittämiselle.