Pelialan etätyön käytännöt : syyt, hyödyt ja haasteet
Martikainen, Lasse (2025)
Martikainen, Lasse
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113865
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisen peliteollisuuden etätyökäytäntöjä. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, miksi pelialalla tehdään tai ei tehdä etätöitä, minkälaista teknologiaa etätöissä käytetään ja minkälainen vaikutus työympäristöllä on työntekoon.
Tutkimuksen teoriapohjaan koottiin tietoa etätyön historiasta ja nykyisistä käytänteistä. Etä- ja lähitöiden hyviä ja huonoja puolia pohdittiin monesta näkökulmasta. Käytännön kokemuksien selvittämiseksi opinnäytetyössä haastateltiin viittä eri pelialan organisaation edustajaa. Haastatteluista koottiin yhteenveto, jossa pyrittiin löytämään yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia etätyökäytänteistä.
Tutkimuksen perusteella etätyö ja joustavat työajat ovat yleisiä pelialalla. Valinnanvapaus vaikuttaisi lisäävän työhyvinvointia ja tekevän työnteosta tehokkaampaa. Erilaisia tapoja toteuttaa etä- tai hybridityöt pelialan organisaatioissa on useita ja käytetyt ratkaisut on mietittävä tapauskohtaisesti kuhunkin henkilöön ja organisaatioon sopivaksi. Erityistä huomiota etätöissä on kiinnitettävä kommunikaatioon ja avoimuuteen.
Tutkimuksen teoriapohjaan koottiin tietoa etätyön historiasta ja nykyisistä käytänteistä. Etä- ja lähitöiden hyviä ja huonoja puolia pohdittiin monesta näkökulmasta. Käytännön kokemuksien selvittämiseksi opinnäytetyössä haastateltiin viittä eri pelialan organisaation edustajaa. Haastatteluista koottiin yhteenveto, jossa pyrittiin löytämään yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia etätyökäytänteistä.
Tutkimuksen perusteella etätyö ja joustavat työajat ovat yleisiä pelialalla. Valinnanvapaus vaikuttaisi lisäävän työhyvinvointia ja tekevän työnteosta tehokkaampaa. Erilaisia tapoja toteuttaa etä- tai hybridityöt pelialan organisaatioissa on useita ja käytetyt ratkaisut on mietittävä tapauskohtaisesti kuhunkin henkilöön ja organisaatioon sopivaksi. Erityistä huomiota etätöissä on kiinnitettävä kommunikaatioon ja avoimuuteen.