Kipsivalut takapihallani : kuvanveistäjän kulku luontoon
Nordling, Kristine (2025)
Nordling, Kristine
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013688
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni luonnehdittiin kuvanveiston työskentelyäni työhuoneessa ja ulos luonnonolosuhteisiin asettunutta taideprosessiani. Opinnäytetyön aiheena oli oma luontosuhteen tarkastelu ja sen näkyminen taidetyöskentelyssä kokeilevana työotteena ja sen uudistavina vaikutuksina taiteilijuuteen. Henkilökohtaista taiteellista kehittymistä taustoitettiin taidekoulutuksen perinteisiin taideoppiaineisiin perehtymisenä ja sen käytänteistä siirtymisenä teoreettispohjaisempaan uuteen koulutusmalliin.
Taiteilijana kehittymistäni kuvattiin ajallisuuden näkökulmasta oppimisena ja ”kulkuna luontoon”- työhuoneesta takapihalle. Aihetta tarkasteltiin taidefilosofisista näkökulmista käsillä muovailuna, maailmassa olemisen kokemuksina ja taidetekona, jota taiteen ja olemassaolon pohdinnat tukivat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin autoetnografista, päiväkirjanomaista ja luovan kirjoittamisen tapoja. Ulkona työskentelyä kuvattiin havaintojen ja aistimusten tekona, jossa materiaalin ja tekniikan käyttö vapautuivat luovaa luonnonprosessia edistäen. Työskentelyä tarkasteltiin kokemuksina yksityisestä yleisempään laajentuvana.
Opinnäytetyössäni esitellään ympäristöestetiikan näkökulmaa, yhteiskunnan ja luonnon välisenä suhteena. Luovassa prosessissa edettiin ”luonnon ehdottamin tavoin”, luovin ratkaisumallein, työ- ja ajattelutavoin, jossa sattuman osuus yllätyksiä tuottavana, oli osa työn etenemistä, ongelman ratkaisua.
Taiteilijana kehittymistäni kuvattiin ajallisuuden näkökulmasta oppimisena ja ”kulkuna luontoon”- työhuoneesta takapihalle. Aihetta tarkasteltiin taidefilosofisista näkökulmista käsillä muovailuna, maailmassa olemisen kokemuksina ja taidetekona, jota taiteen ja olemassaolon pohdinnat tukivat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin autoetnografista, päiväkirjanomaista ja luovan kirjoittamisen tapoja. Ulkona työskentelyä kuvattiin havaintojen ja aistimusten tekona, jossa materiaalin ja tekniikan käyttö vapautuivat luovaa luonnonprosessia edistäen. Työskentelyä tarkasteltiin kokemuksina yksityisestä yleisempään laajentuvana.
Opinnäytetyössäni esitellään ympäristöestetiikan näkökulmaa, yhteiskunnan ja luonnon välisenä suhteena. Luovassa prosessissa edettiin ”luonnon ehdottamin tavoin”, luovin ratkaisumallein, työ- ja ajattelutavoin, jossa sattuman osuus yllätyksiä tuottavana, oli osa työn etenemistä, ongelman ratkaisua.