Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lastenneuvolan asiakkaiden kokemuksia terveydenhoitajan ja lääkärin yhteisvastaanottoina toteutetuista terveystarkastuksista

Ahlqvist, Marika; Auvinen, Saija; Mustalahti, Sanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Ahlqvist_Auvinen_Mustalahti.pdf (1.085Mt)
Lataukset: 


Ahlqvist, Marika
Auvinen, Saija
Mustalahti, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastenneuvolan asiakkaiden kokemuksia terveydenhoitajan ja lääkärin yhteisvastaanottoina toteutetuista terveystarkastuksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yhteisvastaanottojen toimivuutta asiakasnäkökulmasta sekä tuottaa kehittämisideoita toimeksiantajalle tutkittuun tietoon perustuen. Tarve opinnäytetyölle oli työelämälähtöinen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen neuvolapalvelut.

Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimustyönä. Opinnäytetyön keskeiset käsitteet olivat terveystarkastukset neuvolassa, lastenneuvola, terveydenhoitajan ja lääkärin tehtävien kuvaus neuvolassa, yhteisvastaanotto sekä vuorovaikutus- ja ohjausmenetelmät.

Tutkimusaineistoa kerättiin sähköisen strukturoidun kyselylomakkeen avulla, joka toimitettiin yhteisvastaanotoilla asioineille asiakkaille. Tutkimusaineistoa kerättiin huhtikuussa 2025 kahden viikon ajan. Yhteisvastaanottoja oli yhteensä 335. Vastausprosentti oli 3 % (n=9). Määrällinen osuus analysoitiin frekvenssien avulla ja laadullinen osuus aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla, teemoittelua mukaillen. Tutkimuksessa asiakkaiden kokemuksia yhteisvastaanotoista kerättiin asiakaslähtöisyyden, ohjauksen, moniammatillisen yhteistyön ja kehittämisen näkökulmista. Kehittämiseen liittyvät avoimet vastaukset teemoiteltiin ylä- ja alaluokkiin.

Tutkimustulosten mukaan asiakkaiden kokemukset yhteisvastaanotoista olivat pääosin positiivisia, mutta yhteisvastaanottoja ei kuitenkaan välttämättä toivottu lisää. Yksimielisen tyytyväisiä oltiin terveydenhoitajan ja lääkärin väliseen työskentelyyn. Tutkimustulokset antoivat myös viitteitä siitä, että yhteisvastaanotot ovat mahdollisesti toteutuneet asiakaslähtöisesti. Vastauksissa tuotiin esille toive neuvojen saamisesta sekä kokemusta kiireestä, mutta myös sitä, että tuttu terveydenhoitaja helpotti asioiden käsittelyä vastaanotolla. Avoimet kysymykset teemoiteltiin yläluokkiin, joita olivat positiivinen kohtaaminen, kunnioitus ja kiireen tuntu sekä tyytyväisyys palveluun, ohjaus, kiireettömyys ja muut. Kehittämisehdotuksena on muun muassa mahdollistaa tutun terveydenhoitajan osallistumisen yhteisvastaanotolle, mikä voisi edesauttaa kiireetöntä ja vastavuoroista kohtaamista sekä perheen yksilöllisten tarpeiden huomioimista. Jatkotutkimusehdotuksena olisi tutkia isommalla otannalla asiakkaiden toiveita terveystarkastusten toteuttamisesta yhteisvastaanottoina, jotta tuloksia voitaisiin hyödyntää laajemmin yhteisvastaanottojen kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste