Myyntilaskutuksen automatisoinnin haasteet toimeksiantajayrityksessä
Räsänen, Tiia (2025)
Räsänen, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013664
Tiivistelmä
Opinnäyteyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksen myyntilaskutuksen automatisoinnin haasteita ja esteitä. Työn tavoitteena oli tunnistaa kohdatut haasteet, pohtia hyödynnettävissä olevia ratkaisuja sekä muodostaa eheä tietopaketti yrityksen käyttöön myyntilaskutuksesta, sen automatisoinnista ja siitä, miten eri osastojen toimet vaikuttavat myyntilaskuprosessiin. Toimeksiantajayritys toimii metallirakenteiden ja niiden osien valmistuksen toimialalla.
Työn tutkimusmenetelmä oli laadullinen tapaustutkimus. Teoriaosuudessa käsiteltiin myyntilaskuprosessia, sen automatisointia, tyypillisiä automatisointiprojektin haasteita ja esteitä sekä johtamisen, myynnin, tuotannon sekä logistiikan roolia myyntilaskutuksessa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita sekä instituutionaalisia dokumentteja.
Tutkimuksessa merkittävimmiksi automatisoinnin esteiksi tunnistettiin järjestelmähaasteet, säästötoimet, muutosvastaisuus, toistuvat virheet, muutosjohtamisen vähäisyys sekä tiedon laadulliset puutteet. Hyödynnettäviksi ratkaisuiksi esitettiin tiedon lisäämistä automaatiosta, sen toiminnasta ja hyödyistä, panostamista muutosjohtamiseen, järjestelmän kehitystarpeiden kartoittamista sekä niiden kustannus- ja hyötysuhteen huolellista arviointia pitkällä aikavälillä. Opinnäytetyö muodostaa kattavan kokonaisuuden, jota yritys voi hyödyntää henkilöstön koulutuksissa kasvattaakseen ymmärrystä myyntilaskutuksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Työn tutkimusmenetelmä oli laadullinen tapaustutkimus. Teoriaosuudessa käsiteltiin myyntilaskuprosessia, sen automatisointia, tyypillisiä automatisointiprojektin haasteita ja esteitä sekä johtamisen, myynnin, tuotannon sekä logistiikan roolia myyntilaskutuksessa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita sekä instituutionaalisia dokumentteja.
Tutkimuksessa merkittävimmiksi automatisoinnin esteiksi tunnistettiin järjestelmähaasteet, säästötoimet, muutosvastaisuus, toistuvat virheet, muutosjohtamisen vähäisyys sekä tiedon laadulliset puutteet. Hyödynnettäviksi ratkaisuiksi esitettiin tiedon lisäämistä automaatiosta, sen toiminnasta ja hyödyistä, panostamista muutosjohtamiseen, järjestelmän kehitystarpeiden kartoittamista sekä niiden kustannus- ja hyötysuhteen huolellista arviointia pitkällä aikavälillä. Opinnäytetyö muodostaa kattavan kokonaisuuden, jota yritys voi hyödyntää henkilöstön koulutuksissa kasvattaakseen ymmärrystä myyntilaskutuksesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.