Impulssiostoksia trendien armoilla: TikTokin vaikutus nuorten kulutuskäyttäytymiseen
Romero, Claudia (2025)
Romero, Claudia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113937
Tiivistelmä
TikTok on noussut merkittäväksi sosiaalisen median alustaksi, joka kietoo viihteen ja markkinoinnin yhteen uudella tavalla. TikTokin erityisen tehokas algoritmi, lyhyiden videoiden koukuttavuus, sekä nopeasti vaihtuvat trendit tekevät TikTokista alustan, joka vaikuttaa vetoaa erityisesti nuoriin. Myös useat markkinoijat ovat huomanneet TikTokin voiman, sillä sovellus on osoittautunut toimivaksi kanavaksi saavuttaa nuori yleisö kaupallisissa tarkoituksissa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee TikTokin vaikutusta nuorten kulutuskäyttäytymiseen ja sitä, kuinka se vaikuttaa välillisesti myös pikamuotiteollisuuden luomiin eettisiin ja ekologisiin haasteisiin. Työssä tarkastellaan muun muassa vaikuttajamarkkinoinnin, sähköisen sanasta sanaan -markkinoinnin (eWOM), trendien ja sovelluksen algoritmien roolia ostopäätösten muokkaajina. Lisäksi työssä analysoidaan, miten TikTok eroaa perinteisistä ostoprosesseista.
Tutkimustulokset osoittavat, että TikTok vaikuttaa merkittävästi nuorten impulsiiviseen ostokäyttäytymiseen. Alusta edistää kulutuskulttuuria, jossa ostaminen kytkeytyy viihteeseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen. TikTok myös ylläpitää myös pikamuotibrändien kuten SHEINin vahvaa markkina-asemaa ja näin osaltaan kiihdyttää pikamuotiteollisuuden ongelmallisia vaikutuksia.
Tämä opinnäytetyö käsittelee TikTokin vaikutusta nuorten kulutuskäyttäytymiseen ja sitä, kuinka se vaikuttaa välillisesti myös pikamuotiteollisuuden luomiin eettisiin ja ekologisiin haasteisiin. Työssä tarkastellaan muun muassa vaikuttajamarkkinoinnin, sähköisen sanasta sanaan -markkinoinnin (eWOM), trendien ja sovelluksen algoritmien roolia ostopäätösten muokkaajina. Lisäksi työssä analysoidaan, miten TikTok eroaa perinteisistä ostoprosesseista.
Tutkimustulokset osoittavat, että TikTok vaikuttaa merkittävästi nuorten impulsiiviseen ostokäyttäytymiseen. Alusta edistää kulutuskulttuuria, jossa ostaminen kytkeytyy viihteeseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen. TikTok myös ylläpitää myös pikamuotibrändien kuten SHEINin vahvaa markkina-asemaa ja näin osaltaan kiihdyttää pikamuotiteollisuuden ongelmallisia vaikutuksia.