Kauneudenhoitoalan yrityksen brändi-identiteetin kehittäminen ja sen merkitys kilpailuedun saavuttamisessa
Pietikäinen, Peppi (2025)
Pietikäinen, Peppi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052113861
Tiivistelmä
Tämä YAMK-opinnäytetyö tarkasteli kauneudenhoitoalan yrityksen, Naku Kauneuden, brändi-identiteetin rakentamista ja sen merkitystä kilpailuedun saavuttamisessa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin benchmarkkausta sekä fokusryhmäkyselyä tutkimusmenetelminä.
Brändi-identiteetillä oli keskeinen rooli yrityksen menestyksessä, sillä se vaikutti suoraan muun muassa yrityksen markkina-asemaan, erottuvuuteen kilpailijoistaan sekä asiakasuskollisuuteen. Benchmarkkauksen keinoin analysoitiin menestyneiden kansainvälisten brändien brändi-identiteettiä sekä niiden käyttämiä strategioita, jotka edesauttoivat vahvan brändi-identiteetin muodostumista ja kilpailuedun saavuttamista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka pieni ja tuore kauneudenhoitoalan yritys, Naku Kauneus, saattoi kehittää brändi-identiteettiään strategisesti vertaamalla sen elementtejä ja toimintamalleja vahvoihin maailmalla tunnettuihin brändeihin ja hyödyntämällä olemassa olevien asiakkaiden palautetta brändistä. Benchmarkkauksen ja fokusryhmäkyselyn avulla analysoitiin muun muassa brändin yhtenäisyyttä, asiakaslähtöisyyttä sekä digitaalisen markkinoinnin merkitystä, jotka olivat olennaisia tekijöitä kauneudenhoitoalan brändinhallinnassa. Tarkastelun kohteena olivat yritysten visuaalinen ilme, arvot, viestintä ja asiakaskokemus sekä niiden vaikutus yrityksen kilpailukykyyn.
Tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja opinnäytetyön aineisto koostui kirjallisuuskatsauksesta, benchmarkkauksesta eli vertailuanalyysistä ja fokusryhmäkeskustelun avulla kerätystä haastattelumateriaalista. Tutkimuksellinen osio pyrki tunnistamaan ne tekijät, jotka vaikuttivat brändi-identiteetin rakentumiseen ja sen vaikutukseen yrityksen markkina-asemaan.
Johtopäätöksenä tutkimustulosten perusteella muodostui selkeämpi kuva yrityksen brändi-identiteetistä. Fokusryhmäkeskustelun perusteella case-yritys koettiin laadukkaana, houkuttelevana, selkeänä, esteettisenä ja yksinkertaisena. Selkeä ja yhtenäinen brändi-identiteetti sekä asiakaslähtöinen viestintä mahdollistivat yrityksen erottumisen markkinoilla kilpailijoistaan.
Johtopäätösten pohjalta yrityksen brändin vahvistamiseksi ehdotettiin viestinnän yhtenäisyyden varmistamista kaikissa olemassa olevissa ja tulevissa viestintäkanavissa, visuaalisen ilmeen vahvaa hyödyntämistä laadukkaan ja esteettisen brändimielikuvan tukemiseksi sekä yrityksen ainutlaatuisuuden esiintuomista kilpailuedun vahvistamiseksi.
Brändi-identiteetillä oli keskeinen rooli yrityksen menestyksessä, sillä se vaikutti suoraan muun muassa yrityksen markkina-asemaan, erottuvuuteen kilpailijoistaan sekä asiakasuskollisuuteen. Benchmarkkauksen keinoin analysoitiin menestyneiden kansainvälisten brändien brändi-identiteettiä sekä niiden käyttämiä strategioita, jotka edesauttoivat vahvan brändi-identiteetin muodostumista ja kilpailuedun saavuttamista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka pieni ja tuore kauneudenhoitoalan yritys, Naku Kauneus, saattoi kehittää brändi-identiteettiään strategisesti vertaamalla sen elementtejä ja toimintamalleja vahvoihin maailmalla tunnettuihin brändeihin ja hyödyntämällä olemassa olevien asiakkaiden palautetta brändistä. Benchmarkkauksen ja fokusryhmäkyselyn avulla analysoitiin muun muassa brändin yhtenäisyyttä, asiakaslähtöisyyttä sekä digitaalisen markkinoinnin merkitystä, jotka olivat olennaisia tekijöitä kauneudenhoitoalan brändinhallinnassa. Tarkastelun kohteena olivat yritysten visuaalinen ilme, arvot, viestintä ja asiakaskokemus sekä niiden vaikutus yrityksen kilpailukykyyn.
Tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, ja opinnäytetyön aineisto koostui kirjallisuuskatsauksesta, benchmarkkauksesta eli vertailuanalyysistä ja fokusryhmäkeskustelun avulla kerätystä haastattelumateriaalista. Tutkimuksellinen osio pyrki tunnistamaan ne tekijät, jotka vaikuttivat brändi-identiteetin rakentumiseen ja sen vaikutukseen yrityksen markkina-asemaan.
Johtopäätöksenä tutkimustulosten perusteella muodostui selkeämpi kuva yrityksen brändi-identiteetistä. Fokusryhmäkeskustelun perusteella case-yritys koettiin laadukkaana, houkuttelevana, selkeänä, esteettisenä ja yksinkertaisena. Selkeä ja yhtenäinen brändi-identiteetti sekä asiakaslähtöinen viestintä mahdollistivat yrityksen erottumisen markkinoilla kilpailijoistaan.
Johtopäätösten pohjalta yrityksen brändin vahvistamiseksi ehdotettiin viestinnän yhtenäisyyden varmistamista kaikissa olemassa olevissa ja tulevissa viestintäkanavissa, visuaalisen ilmeen vahvaa hyödyntämistä laadukkaan ja esteettisen brändimielikuvan tukemiseksi sekä yrityksen ainutlaatuisuuden esiintuomista kilpailuedun vahvistamiseksi.
