Yhteisöllisyyden vaikutus varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointiin
Mäkelä, Tarja (2025)
Mäkelä, Tarja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114052
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yhteisöllisyyden vaikutusta varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointiin. Varhaiskasvatus on vaativaa ja kuormittavaa työtä, minkä vuoksi henkilöstön työhyvinvointi on erityisen tärkeää. Yhteisöllisyys työpaikalla on keskeinen tekijä, joka voi edistää työhyvinvointia, vahvistaa yhteenkuuluvuutta ja parantaa työntekijöiden jaksamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät yhteisöllisyyttä varhaiskasvatuksen työyhteisössä, miten työntekijät voivat itse vaikuttaa sen vahvistamiseen sekä millä tavoin yhteisöllisyys vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Lisäksi tarkasteltiin, millaisia keinoja ja ratkaisuja yhteisöllisyyden haasteisiin voidaan löytää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu Rauramon (2012) työhyvinvoinnin portaisiin, Maslow`n tarvehierarkiaan sekä Ryanin ja Decin (2000) itseohjautuvuusteoriaan. Nämä teoriat tarjoavat näkökulmia työhyvinvoinnin eri osa-alueisiin ja työntekijöiden perustarpeisiin, kuten yhteenkuuluvuuden tunteeseen ja motivaation rakentumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään, miten yhteisöllisyys koetaan työyhteisössä ja millä tavoin se vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin. Tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, ja niiden pohjalta tunnistettiin keskeisiä yhteisöllisyyttä tukevia ja heikentäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin huoneentaulu henkilöstön käyttöön. Huoneentaulu kokoaa yhteen konkreettisia toimintaperiaatteita ja käytäntöjä, joilla yhteisöllisyyttä ja työhyvinvointia voidaan edistää varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Se tarjoaa selkeitä ohjeita ja suosituksia, joiden avulla henkilöstö voi vahvistaa yhteisöllistä toimintakulttuuria ja tukea työssä jaksamista. Huoneentaulun tarkoituksena on toimia työyhteisön yhteisenä ohjenuorana ja sen käyttöä voidaan kehittää edelleen esimerkiksi säännöllisten arviointikeskustelujen avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät yhteisöllisyyttä varhaiskasvatuksen työyhteisössä, miten työntekijät voivat itse vaikuttaa sen vahvistamiseen sekä millä tavoin yhteisöllisyys vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Lisäksi tarkasteltiin, millaisia keinoja ja ratkaisuja yhteisöllisyyden haasteisiin voidaan löytää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu Rauramon (2012) työhyvinvoinnin portaisiin, Maslow`n tarvehierarkiaan sekä Ryanin ja Decin (2000) itseohjautuvuusteoriaan. Nämä teoriat tarjoavat näkökulmia työhyvinvoinnin eri osa-alueisiin ja työntekijöiden perustarpeisiin, kuten yhteenkuuluvuuden tunteeseen ja motivaation rakentumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Kyselyn avulla pyrittiin selvittämään, miten yhteisöllisyys koetaan työyhteisössä ja millä tavoin se vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin. Tulokset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, ja niiden pohjalta tunnistettiin keskeisiä yhteisöllisyyttä tukevia ja heikentäviä tekijöitä.
Opinnäytetyön lopputuloksena laadittiin huoneentaulu henkilöstön käyttöön. Huoneentaulu kokoaa yhteen konkreettisia toimintaperiaatteita ja käytäntöjä, joilla yhteisöllisyyttä ja työhyvinvointia voidaan edistää varhaiskasvatuksen työyhteisössä. Se tarjoaa selkeitä ohjeita ja suosituksia, joiden avulla henkilöstö voi vahvistaa yhteisöllistä toimintakulttuuria ja tukea työssä jaksamista. Huoneentaulun tarkoituksena on toimia työyhteisön yhteisenä ohjenuorana ja sen käyttöä voidaan kehittää edelleen esimerkiksi säännöllisten arviointikeskustelujen avulla.