Pysyvät pelaajatiedot Unreal Engine -moninpelissä
Ahonen, Ilari (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114121
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin pysyvien pelaajatietojen hallintaa Unreal Engine -pelimoottorilla toteutetussa moninpelissä. Aihe valittiin, koska verkkopelien suosio on kasvanut, ja niiden kehittämisessä on tärkeää, että pelaajien tiedot säilyvät pelikertojen välillä. Erityisesti keskityttiin pelaajan inventaarion tallentamiseen, synkronointiin ja palautukseen. Työn tavoitteena oli kehittää toimiva ja skaalautuva
järjestelmä, joka vastaisi nykyajan pelinkehityksen ja tietoturvan vaatimuksiin.
Järjestelmä toteutettiin Unreal Engine 5 -ympäristössä hyödyntäen Open World Server (OWS) -järjestelmää ja PostgreSQL-tietokantaa. Pelaajatietojen hallinta rakennettiin HTTP-pohjaiselle API-rajapinnalle ja JSONtietomuotoon perustuen. Pelaajan inventaario tallennettiin automaattisesti ulkoiseen tietokantaan, ja se
noudettiin pelin käynnistyessä. Toteutuksen aikana kiinnitettiin erityistä huomiota tietoturvaan, suorituskykyyn ja järjestelmän kykyyn skaalautua kasvavaan käyttäjämäärään.
Tuloksena saatiin toimiva järjestelmä, joka varmisti pelaajien inventaariotietojen säilymisen pelikertojen välillä. Järjestelmä kykeni tallentamaan ja palauttamaan pelaajan esineet luotettavasti ja tehokkaasti. Tietojen käsittely toteutui reaaliaikaisesti tai lähes reaaliaikaisesti, ja ratkaisu noudatti GDPR-asetuksen tietoturvavaatimuksia. Pelaajan pelikokemus parani selvästi järjestelmän avulla, kun edistymistä ja
kerättyjä esineitä ei menetetty.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että yhdistämällä valitut teknologiat Unreal Engine, OWS ja PostgreSQL voitiin rakentaa nykyaikainen ja toimiva ratkaisu pysyvien pelaajatietojen hallintaan. Järjestelmä osoittautui luotettavaksi, tietoturvalliseksi ja pelin kehitystiimin kannalta helposti laajennettavaksi. Työn perusteella luotiin vankka pohja, jota voidaan hyödyntää laajempien MMO-pelien kehityksessä myös
tulevaisuudessa.
Työ toteutettiin yhteistyössä Snowcobra Studiosin kanssa. Järjestelmä tarjoaa yritykselle konkreettisen, teknisesti kestävän ja skaalautuvan ratkaisun MMO-pelien pelaajatietojen hallintaan. This thesis examined the management of persistent player data in a multiplayer game developed with the Unreal Engine game engine. The topic was chosen due to the growing popularity of online games and the importance of retaining player data between gaming sessions. The focus was specifically on storing, synchronizing, and retrieving player inventory data. The goal was to develop a functional and scalable system that meets the modern requirements of game development and data security.
The system was implemented in the Unreal Engine 5 environment using the Open World Server (OWS) framework and the PostgreSQL database. Player data management was built on an HTTP-based API interface and used the JSON data format. Player inventory was automatically stored in an external database and retrieved at the start of each game session. Special attention was paid to security, performance, and the system’s ability to scale with increasing numbers of users.
The result was a working system that ensured player inventory data persisted between sessions. The system was able to reliably and efficiently store and restore player items. Data handling occurred in real time or near real time, and the implementation complied with the data protection requirements of the GDPR regulation. The system significantly improved the player experience by preserving progress and collected items.
In conclusion, by combining Unreal Engine, OWS, and PostgreSQL, a modern and effective solution for managing persistent player data was achieved. The system proved to be reliable, secure, and easily expandable for the development team. The project laid a solid foundation that can be utilized in the development of larger-scale MMO games in the future.
The thesis was carried out in collaboration with Snowcobra Studios. The system provides the company with a concrete, technically robust, and scalable solution for managing player data in MMO games.
järjestelmä, joka vastaisi nykyajan pelinkehityksen ja tietoturvan vaatimuksiin.
Järjestelmä toteutettiin Unreal Engine 5 -ympäristössä hyödyntäen Open World Server (OWS) -järjestelmää ja PostgreSQL-tietokantaa. Pelaajatietojen hallinta rakennettiin HTTP-pohjaiselle API-rajapinnalle ja JSONtietomuotoon perustuen. Pelaajan inventaario tallennettiin automaattisesti ulkoiseen tietokantaan, ja se
noudettiin pelin käynnistyessä. Toteutuksen aikana kiinnitettiin erityistä huomiota tietoturvaan, suorituskykyyn ja järjestelmän kykyyn skaalautua kasvavaan käyttäjämäärään.
Tuloksena saatiin toimiva järjestelmä, joka varmisti pelaajien inventaariotietojen säilymisen pelikertojen välillä. Järjestelmä kykeni tallentamaan ja palauttamaan pelaajan esineet luotettavasti ja tehokkaasti. Tietojen käsittely toteutui reaaliaikaisesti tai lähes reaaliaikaisesti, ja ratkaisu noudatti GDPR-asetuksen tietoturvavaatimuksia. Pelaajan pelikokemus parani selvästi järjestelmän avulla, kun edistymistä ja
kerättyjä esineitä ei menetetty.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että yhdistämällä valitut teknologiat Unreal Engine, OWS ja PostgreSQL voitiin rakentaa nykyaikainen ja toimiva ratkaisu pysyvien pelaajatietojen hallintaan. Järjestelmä osoittautui luotettavaksi, tietoturvalliseksi ja pelin kehitystiimin kannalta helposti laajennettavaksi. Työn perusteella luotiin vankka pohja, jota voidaan hyödyntää laajempien MMO-pelien kehityksessä myös
tulevaisuudessa.
Työ toteutettiin yhteistyössä Snowcobra Studiosin kanssa. Järjestelmä tarjoaa yritykselle konkreettisen, teknisesti kestävän ja skaalautuvan ratkaisun MMO-pelien pelaajatietojen hallintaan.
The system was implemented in the Unreal Engine 5 environment using the Open World Server (OWS) framework and the PostgreSQL database. Player data management was built on an HTTP-based API interface and used the JSON data format. Player inventory was automatically stored in an external database and retrieved at the start of each game session. Special attention was paid to security, performance, and the system’s ability to scale with increasing numbers of users.
The result was a working system that ensured player inventory data persisted between sessions. The system was able to reliably and efficiently store and restore player items. Data handling occurred in real time or near real time, and the implementation complied with the data protection requirements of the GDPR regulation. The system significantly improved the player experience by preserving progress and collected items.
In conclusion, by combining Unreal Engine, OWS, and PostgreSQL, a modern and effective solution for managing persistent player data was achieved. The system proved to be reliable, secure, and easily expandable for the development team. The project laid a solid foundation that can be utilized in the development of larger-scale MMO games in the future.
The thesis was carried out in collaboration with Snowcobra Studios. The system provides the company with a concrete, technically robust, and scalable solution for managing player data in MMO games.