Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Myyntistrategiat ja asiakastyypit : asiakkaan näköistä myyntiä

Laukkanen, Ossi (2025)

 
Avaa tiedosto
Laukkanen_Ossi.pdf (710.0Kt)
Lataukset: 


Laukkanen, Ossi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114138
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia myyntistrategioita voidaan soveltaa kuluttajamarkkinoilla ja kuinka eri asiakastyypit voidaan tunnistaa ja luokitella myyntityön tueksi. Lisäksi työssä tarkasteltiin sitä, miten myyntistrategiat ja asiakastyyppien tunnistaminen vaikuttavat myynnin tuloksellisuuteen. Aihe on ajankohtainen ja merkityksellinen, sillä asiakaslähtöisyys ja myynnin tehokkuus korostuvat jatkuvasti kilpailullisessa liiketoimintaympäristössä ja vilkkailla markkinoilla.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kolme eri taustan omaavaa myyjää, joilla kaikilla oli kokemusta eri myyntikanavista: puhelin- ja ständimyynnistä sekä monikanavaisesta myynnistä. Haastatteluaineiston analyysissä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa aineistoa tarkasteltiin ennalta määriteltyjen teoreettisten käsitteiden valossa. Analyysissä etsittiin sekä teorian mukaisia että uusia aineistosta nousevia teemoja.

Tulokset osoittavat, että myyntistrategiat ja asiakastyypin tunnistaminen ovat keskeisiä tekijöitä tuloksellisen myyntityön kannalta. Kaikki vastaajat korostivat yksilöllisen ja tilannekohtaisen myynnin merkitystä, vaikka keinot lähestyä asiakasta vaihtelivat myyntikanavan mukaan. Myyntistrategioiden- ja tyylien mukauttaminen asiakkaan mukaan paransivat asiakastyytyväisyyttä ja kauppojen syntymisen todennäköisyyttä. Jatkotutkimus voisi keskittyä myyntityön digitalisaation vaikutuksiin strategian valinnassa, asiakastyyppien tunnistamisen automatisointiin tai myyjien tunneälyn rooliin asiakaskohtaamisissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste