Luovan kirjoittamisen oppimispeli : sanataidepelin suunnittelu ja prototyypin toteutus
Kivioja, Viivi (2025)
Kivioja, Viivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114210
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella etäkurssina ja toimeksiantajan toiminnan mainoksena toimiva sanataidepeli, joka sisältää sekä luovuuden että oppimisen pelimekaniikkoja. Suunnittelun ohella toteutettiin pelin prototyyppi, jolla testattiin suunniteltujen pelimekaniikkojen ja -rakenteiden toimintaa. Opinnäyteprojektin toimeksiantaja on luovan alan yritys, joka tarjoaa sanataideohjausta aikuisille sekä lähi- että etäkursseina.
Projekti toteutettiin vakavien opetuspelien suunnittelumallin mukaisella tavalla niin, että pelin prototyyppiä toteutettiin sen rinnalla. Aluksi määritettiin pelin tavoitteet ja pelifantasia käyttäen tutkimusvaiheessa kerättyjä sanataiteen opetussuunnitelman ja opetuspelien piirteitä. Tämän jälkeen keskityttiin pelimekaniikkoihin ja järjestelmiin perustuvaan rakenteeseen, jota kehitettiin prototyypillä. Lopuksi määritettiin pelin arvot ja motivaatio- sekä luovuustavoitteita tukevat mysteerit.
Lopputuloksena oli sanataiteen oppimiseen sekä inspirointiin keskittyvän pelin kokonaisvaltainen suunnitelma sekä prototyypin kautta luotu pelin rakenne. Suunnitelman mukaisesti todettiin, että sanataidepeli on toimiva lisäys yrityksen etäkurssien tarjontaan, ja jo olemassa olevat etäkurssit olisi mahdollista muuttaa pelimuotoon. Prototyypistä havainnoitiin, että suunniteltu järjestelmäkokonaisuus on toimiva ja mahdollista toteuttaa myös laajempana pelinä.
Opinnäytetyön jälkeen projektia jatkokehitetään keskittymällä sen grafiikoihin ja narratiiviseen sisältöön tehdyn suunnitelman ja prototyypin pohjalta. Lisäksi prototyypin toimiva sisältö vaatii vielä laajempaa testausta.
Projekti toteutettiin vakavien opetuspelien suunnittelumallin mukaisella tavalla niin, että pelin prototyyppiä toteutettiin sen rinnalla. Aluksi määritettiin pelin tavoitteet ja pelifantasia käyttäen tutkimusvaiheessa kerättyjä sanataiteen opetussuunnitelman ja opetuspelien piirteitä. Tämän jälkeen keskityttiin pelimekaniikkoihin ja järjestelmiin perustuvaan rakenteeseen, jota kehitettiin prototyypillä. Lopuksi määritettiin pelin arvot ja motivaatio- sekä luovuustavoitteita tukevat mysteerit.
Lopputuloksena oli sanataiteen oppimiseen sekä inspirointiin keskittyvän pelin kokonaisvaltainen suunnitelma sekä prototyypin kautta luotu pelin rakenne. Suunnitelman mukaisesti todettiin, että sanataidepeli on toimiva lisäys yrityksen etäkurssien tarjontaan, ja jo olemassa olevat etäkurssit olisi mahdollista muuttaa pelimuotoon. Prototyypistä havainnoitiin, että suunniteltu järjestelmäkokonaisuus on toimiva ja mahdollista toteuttaa myös laajempana pelinä.
Opinnäytetyön jälkeen projektia jatkokehitetään keskittymällä sen grafiikoihin ja narratiiviseen sisältöön tehdyn suunnitelman ja prototyypin pohjalta. Lisäksi prototyypin toimiva sisältö vaatii vielä laajempaa testausta.