Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Of vessels and watchers : kehoista ja katsovista koneista

Suutarinen, Linnea (2025)

 
Avaa tiedosto
Suutarinen_Linnea.pdf (22.94Mt)
Lataukset: 


Suutarinen, Linnea
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114221
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu monikanavaisesta multimedia-installaatiosta nimeltä Of Vessels and Watchers – Kehoista ja Katsovista Koneista. Teoskokonaisuus tutkii valo- ja videokuvan kautta ihmiskehon ja orgaanisen olemassaolon suhdetta tieteellisiin kuvantamislaitteisiin, koneelliseen toimijuuteen ja maailmaan. Työssä pohditaan, miten kehoja kuvataan sekä tiede- että taidekonteksteissa, ja mitä mahdollisuuksia avautuu, kun otetaan huomioon koneellisten toimijoiden ja kehojen yhteistoimijuudessa luodun vaihtoehtoisen tiedon merkitys.

Työ keskustelee muun muassa epistemologisten, posthumanististen ja uusma¬terialististen tieteen- ja taiteenalojen sekä ajattelijoiden kanssa. Taustatutkimuksessa hyödynnetään Joanna Zylinskan ei-inhimillisen valokuvan sekä elämää luovan valokuvan käsitteitä (Zylinska, 2014), ja pohditaan Zylinskan ajatuksia valokuvien ja ajan kestojen suhteista konservoivan valokuvan kontekstissa. Näihin ajatuksiin yhdistetään filosofi Vilém Flusserin pohdintoja koneellisista apparaateista ja niiden välineellisyydestä suhteessa ihmiseen sekä Flusserin käsityksiä apparaattien kuvallisista ohjelmistoista tieteellisten kuvantamislaitteiden kontekstissa. Zylinskan ja Flusserin ohella työssä tarkastellaan Bruno Latourin toimijaverkkoteoriaa suhteessa tekijän omaan työskentelyyn ja ajatuksiin ihmiskehosta tapahtumana sekä mekaanisesta apparaatista toimijana.
 
This thesis consists of a multi-channel multimedia installation titled Of Vessels and Watchers. The artwork explores the relationship between the human body, organic existence, scientific imaging devices, mechanical agency, and the world through photography and video imagery. The work considers how bodies are represented in both scientific and artistic contexts, and what possibilities arise when we take into account the alternative knowledge created through the collaboration between mechanical agents and bodies.

The thesis engages in discussions with epistemological, posthumanist, and new materialist fields of science and art, as well as relevant thinkers. The background research draws on Joanna Zylinska’s concepts of non-human photography and life-creating photography (Zylinska, 2014), exploring her ideas related to the temporalities of photographs in the context of conservationist photography. These ideas are connected to philosopher Vilém Flusser’s reflections on mechanical apparatuses, their instrumentality, and their relationship to humans, as well as Flusser’s thoughts on the visual programs of apparatuses in relation to scientific imaging devices. Along with Zylinska and Flusser, the thesis touches on Bruno Latour’s actor-network theory in relation to the author’s own work and ideas about the human body as an event and the mechanical apparatus as an actor.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste