Nuorten taloustaitovalmennus : case : OP Häme
Vepsäläinen, Essi (2025)
Vepsäläinen, Essi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114344
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin OP Hämeen järjestämän taloustaitovalmennuksen kokemuksia. Tavoitteena oli selvittää nuorten kokemuksia taloustaitovalmennuksesta ja tunnistaa mitä hyötyä ja kehitettävää taloustaitovalmennuksessa on sekä saada käsitys siitä, minkälaiseksi taloustaitovalmentajat kokevat taloustaitovalmennuksen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi OP Häme.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ensin talousosaamista yleisesti, josta siirryttiin tarkemmin nuorten talousosaamiseen ja viimeisenä syvennyttiin vielä tarkemmin talousopetukseen. Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia aiheesta sekä aiheeseen liittyvää viitekehystä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena käyttäen kvantitatiivista kyselylomaketta ja kvalitatiivista haastattelua. Kysely toteutettiin taloustaitotunnilla olleille 9. luokkalaisille nuorille ja haastattelu toteutettiin OP Hämeen taloustaitovalmentajille.
Tutkimustulosten perusteella sekä nuoret että taloustaitovalmentajat kokevat valmennuksen hyödylliseksi. Nuorten talousosaaminen lisääntyy ja nuoret suosittelisivat taloustaitovalmennusta muille oppilaille. Kehitysmahdollisuudet liittyvät opetusmenetelmiin ja ikäluokkaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ensin talousosaamista yleisesti, josta siirryttiin tarkemmin nuorten talousosaamiseen ja viimeisenä syvennyttiin vielä tarkemmin talousopetukseen. Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin kirjallisuutta ja aikaisempia tutkimuksia aiheesta sekä aiheeseen liittyvää viitekehystä. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena käyttäen kvantitatiivista kyselylomaketta ja kvalitatiivista haastattelua. Kysely toteutettiin taloustaitotunnilla olleille 9. luokkalaisille nuorille ja haastattelu toteutettiin OP Hämeen taloustaitovalmentajille.
Tutkimustulosten perusteella sekä nuoret että taloustaitovalmentajat kokevat valmennuksen hyödylliseksi. Nuorten talousosaaminen lisääntyy ja nuoret suosittelisivat taloustaitovalmennusta muille oppilaille. Kehitysmahdollisuudet liittyvät opetusmenetelmiin ja ikäluokkaan.