Oppilaitosten järjestämä perusopetusikäisten liikkumisen edistäminen Sastamalan kouluissa
Touronen, Katja (2025)
Touronen, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913111
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa jo olemassa olevasta kouluilla toteutuvasta toiminnasta perusopetusikäisten liikkumisen edistämiseksi. Tarkoituksena oli perusopetuksen yksiköille suunnatulla kyselyllä selvittää toiminnan nykytilaa ja kehittämistarpeita. Aihe oli lähtöisin työelämän tarpeesta ja tietoa käytetään Sastamalan kaupungin liikkumissuunnitelman tekemisessä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella Webropol-kyselyllä. Kyselyssä käytettiin avoimia ja suljettuja kysymyksiä.
Kyselytutkimus osoitti, että Sastamalan kouluissa on monipuolisia tapoja edistää koulupäivän aikaista liikkumista. Toimintatavoissa on vaihtelua ja koulujen sitoutumista ja motivaatiota liikkumisen lisäämiseen tulee edelleen vahvistaa. Tämä luo hyvän pohjan liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämiselle kouluissa.
Sastamalassa perusopetuksen oppilaitoksilla oli hyvät mahdollisuudet edistää koululaisten liikkumista. Koulujen ympäristöjä pystyttiin hyödyntämään monin eri tavoin koulun sijainnista riippumatta. Kouluilla järjestettiin liikunnallisia tapahtumia ja erilaisia urheilupäiviä. Kaikki koulut olivat mukana Liikkuva koulu -ohjelmassa, ja opetuksessa hyödynnettiin toiminnallisuutta. Yhteistyön mahdollisuuksia eri tahojen, kuten urheiluseurojen kanssa arvostettiin ja toivotaan lisää.
Kyselytutkimus osoitti, että Sastamalan kouluissa on monipuolisia tapoja edistää koulupäivän aikaista liikkumista. Toimintatavoissa on vaihtelua ja koulujen sitoutumista ja motivaatiota liikkumisen lisäämiseen tulee edelleen vahvistaa. Tämä luo hyvän pohjan liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämiselle kouluissa.
Sastamalassa perusopetuksen oppilaitoksilla oli hyvät mahdollisuudet edistää koululaisten liikkumista. Koulujen ympäristöjä pystyttiin hyödyntämään monin eri tavoin koulun sijainnista riippumatta. Kouluilla järjestettiin liikunnallisia tapahtumia ja erilaisia urheilupäiviä. Kaikki koulut olivat mukana Liikkuva koulu -ohjelmassa, ja opetuksessa hyödynnettiin toiminnallisuutta. Yhteistyön mahdollisuuksia eri tahojen, kuten urheiluseurojen kanssa arvostettiin ja toivotaan lisää.