"Mitä sinulle on tapahtunut?" : traumainformoitu työote koulukuraattorin työssä
Viinikka, Jonna (2025)
Viinikka, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214503
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin koulukuraattoreiden tietoisuutta traumoista ja traumainformoidun työotteen käyttämisestä asiakastyössä. Lisäksi selvitettiin, mitkä tekijät ovat edistämässä ja estämässä traumainformoidun työotteen toteuttamista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehittämisehdotuksia traumainformoidun työotteen vahvistamiseksi asiakastyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa kuraattoreiden traumatietoisuutta -ja ymmärrystä, jotta he osaisivat tukea asiakkaitaan vieläkin paremmin. Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena, jossa tiedonkeruu toteutettiin sähköisesti toimitettavan laadullisen tiedonkeruulomakkeen avulla. Tiedonkeruun avulla laadittiin kehittämisehdotuksia traumainformoidun työotteen vahvistamiseksi.
Opinnäytetyön perustana toimi SAMHSA:n (2014) perusolettamukset traumainformoidun työotteen sisällöistä, jotka ovat tiedostaminen, tunnistaminen, toimiminen ja torjuminen. Tuloksista ilmeni, että koulukuraattorit toteuttavat traumainformoidun työotteen elementtejä työssään, vaikka eivät välttämättä tiedostaneet toimivansa traumainformoidusti. Kuraattorit tiedostivat pääsääntöisesti hyvin traumojen yleisyyden, monimuotoisuuden, kuten myös trauman merkit ja oireet. Kuraattorit toimivat traumainformoidusti kohtaamalla jokaisen oppilaan arvostavasti, kunnioittavasti ja aidon kiinnostuneesti. Kuraattorit tunnistivat uudelleentraumatisoitumista aiheuttavia riskitekijöitä palveluissa ja kouluympäristöissä, jonka vuoksi pitivät merkityksellisenä asiakastyössä etenkin kiireettömyyttä ja kohtaamisen laatua sekä roolia nuoren rinnalla kulkijana, oikeuksien puolustajana ja yhteyden tarjoajana. Kuraattorit tiedostivat myös, että traumainformoitu työote palvelee kaikkia opiskelijoita kohtaamisissa, eikä vain traumaa kokeneita ja ymmärsivät myös toipumisen mahdollisuuden kohtaamisissa. Tuloksista ilmeni myös kuraattoreiden kiinnostus traumainformoidun työotteen käyttämiseen, mutta kuraattorit kokivat tarvitsevansa myös organisaation tukea työotteen vahvistamiseksi. Etenkin koulutus, lakisääteisten oppilasmäärien noudattaminen, traumainformoidun työotteen jalkauttaminen koko organisaatioon sekä organisaation arvovalintojen tarkasteleminen kohtaamistilanteiden laadun varmistamiseksi nousivat tuloksissa esiin.
Opinnäytetyön perustana toimi SAMHSA:n (2014) perusolettamukset traumainformoidun työotteen sisällöistä, jotka ovat tiedostaminen, tunnistaminen, toimiminen ja torjuminen. Tuloksista ilmeni, että koulukuraattorit toteuttavat traumainformoidun työotteen elementtejä työssään, vaikka eivät välttämättä tiedostaneet toimivansa traumainformoidusti. Kuraattorit tiedostivat pääsääntöisesti hyvin traumojen yleisyyden, monimuotoisuuden, kuten myös trauman merkit ja oireet. Kuraattorit toimivat traumainformoidusti kohtaamalla jokaisen oppilaan arvostavasti, kunnioittavasti ja aidon kiinnostuneesti. Kuraattorit tunnistivat uudelleentraumatisoitumista aiheuttavia riskitekijöitä palveluissa ja kouluympäristöissä, jonka vuoksi pitivät merkityksellisenä asiakastyössä etenkin kiireettömyyttä ja kohtaamisen laatua sekä roolia nuoren rinnalla kulkijana, oikeuksien puolustajana ja yhteyden tarjoajana. Kuraattorit tiedostivat myös, että traumainformoitu työote palvelee kaikkia opiskelijoita kohtaamisissa, eikä vain traumaa kokeneita ja ymmärsivät myös toipumisen mahdollisuuden kohtaamisissa. Tuloksista ilmeni myös kuraattoreiden kiinnostus traumainformoidun työotteen käyttämiseen, mutta kuraattorit kokivat tarvitsevansa myös organisaation tukea työotteen vahvistamiseksi. Etenkin koulutus, lakisääteisten oppilasmäärien noudattaminen, traumainformoidun työotteen jalkauttaminen koko organisaatioon sekä organisaation arvovalintojen tarkasteleminen kohtaamistilanteiden laadun varmistamiseksi nousivat tuloksissa esiin.