Tuntiopettajien työntekijäkokemuksen ja sitoutumisen kehittäminen Kalliolan kansalaisopistossa
Anttila, Tiia (2025)
Anttila, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214891
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli edistää tuntiopettajien työntekijäkokemusta ja sitoutumista Kalliolan kansalaisopistossa. Tarkoituksena oli kartoittaa tekijöitä, jotka edistävät tuntiopettajien työntekijäkokemus ja sitoutumista Kalliolan kansalaisopistossa. Opinnäytetyön tutkimusongelma voidaan tiivistää seuraavasti: Miten tuntiopettajien työntekijäkokemusta ja sitoutumista voidaan vahvistaa? Tutkimusongelmaa tarkennetaan tutkimuskysymyksillä, jotka ovat: Mitkä tekijät edistävät työntekijöiden työntekijäkokemusta ja sitoutumista organisaatiossa? Mitkä tekijät vahvistavat tuntiopettajien työntekijäkokemusta ja sitoutumista Kalliolan kansalaisopistossa? Miten tuntiopettajien työntekijäkokemusta ja sitoutumista voidaan kehittää tuntiopettajien pysyvyyden vahvistamiseksi Kalliolan kansalaisopistossa? Teoriapohja muodostuu työntekijäkokemuksesta, sitoutumisesta sekä tuntiopettajuudesta. Opinnäytetyön teoriapohjassa keskitytään erityisesti tuntiopettajuuteen liittyviin erityispiirteisiin, jotta tuntiopettajien kokemuksia voidaan ymmärtää paremmin.
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Kalliolan kansalaisopistolle. Työ tukee Kalliolan kansalaisopiston tuntiopettajien kokemusten sekä näkökulmien esille tuomista. Opinnäytetyö nostaa esille organisaation toimintaan liittyviä kehittämiskohteita ja tarjoaa konkreettisen kehittämissuunnitelman tuntiopettajien työntekijäkokemuksen ja sitoutumisen edistämiseksi, mikä hyödyttää sekä tuntiopettajia että Kalliolan kansalaisopistoa kokonaisuudessaan.
Kehittämistyön tutkimusstrategiaksi valikoitui tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui kuusi opiston tuntiopettajaa. Haastattelut toteutettiin tammi-helmikuussa 2025 ja aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että Kalliolan kansalaisopiston tuntiopettajien työntekijäkokemukseen ja sitoutumiseen vaikuttavat keskeisesti erilaiset työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät, työyhteisöön kuuluminen, ammatillisen kehittymisen mahdollisuudet sekä toimiva työympäristö.
Kehittämismenetelmänä hyödynnettiin aivoriihityöskentelyä, joka toteutettiin huhtikuussa 2025 Kalliolan kansalaisopiston hallinnon henkilökunnan kanssa. Tulosten pohjalta hallinnon henkilökunta esitti kehittämisehdotuksina dialogin vahvistamista sekä hallinnon ja tuntiopettajien välillä että tuntiopettajien kesken. Lisäksi ehdotettiin opettajien huoneen kehittämistä yhteisöllisyyden tukemiseksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kehittämissuunnitelma, joka sisälsi konkreettisen suunnitelman näiden edellä mainittujen kehittämisehdotusten eteenpäin viemiseksi. Kehittämissuunnitelma sisälsi kehittämistoimenpiteiden kuvausten ja tavoitteiden lisäksi aikataulun, vastuuhenkilöt, toimenpiteiden mittaamisen sekä arvioinnin.
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Kalliolan kansalaisopistolle. Työ tukee Kalliolan kansalaisopiston tuntiopettajien kokemusten sekä näkökulmien esille tuomista. Opinnäytetyö nostaa esille organisaation toimintaan liittyviä kehittämiskohteita ja tarjoaa konkreettisen kehittämissuunnitelman tuntiopettajien työntekijäkokemuksen ja sitoutumisen edistämiseksi, mikä hyödyttää sekä tuntiopettajia että Kalliolan kansalaisopistoa kokonaisuudessaan.
Kehittämistyön tutkimusstrategiaksi valikoitui tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui kuusi opiston tuntiopettajaa. Haastattelut toteutettiin tammi-helmikuussa 2025 ja aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulokset osoittivat, että Kalliolan kansalaisopiston tuntiopettajien työntekijäkokemukseen ja sitoutumiseen vaikuttavat keskeisesti erilaiset työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät, työyhteisöön kuuluminen, ammatillisen kehittymisen mahdollisuudet sekä toimiva työympäristö.
Kehittämismenetelmänä hyödynnettiin aivoriihityöskentelyä, joka toteutettiin huhtikuussa 2025 Kalliolan kansalaisopiston hallinnon henkilökunnan kanssa. Tulosten pohjalta hallinnon henkilökunta esitti kehittämisehdotuksina dialogin vahvistamista sekä hallinnon ja tuntiopettajien välillä että tuntiopettajien kesken. Lisäksi ehdotettiin opettajien huoneen kehittämistä yhteisöllisyyden tukemiseksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kehittämissuunnitelma, joka sisälsi konkreettisen suunnitelman näiden edellä mainittujen kehittämisehdotusten eteenpäin viemiseksi. Kehittämissuunnitelma sisälsi kehittämistoimenpiteiden kuvausten ja tavoitteiden lisäksi aikataulun, vastuuhenkilöt, toimenpiteiden mittaamisen sekä arvioinnin.