Vastuullisuusraportista kohti kestävää liiketoimintaa
Rosenqvist, Mervi (2025)
Rosenqvist, Mervi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114145
Tiivistelmä
Yhä useampi yritys on velvoitettu raportoimaan vastuullisuudestaan, kun Euroopan unionin (EU) laatima kestävyysraportointidirektiivi Corporate Social Responsibility Directive (CSRD) astui voimaan tammikuussa 2023. Osa yrityksistä on ennen lainsäädäntöäkin julkaissut vapaaehtoisesti vastuullisuusraportteja ymmärtäen niiden tuoman arvon yrityksille itselleen, mutta velvoitteen piiriin tulee nyt myös yrityksiä, jotka raportoivat ensimmäistä kertaa ja pelkästään velvollisuuden takia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa mitä arvoa vastuullisuusraportointi tuo yritykselle itselleen, jottei vastuullisuutta raportoida vain velvollisuuden takia, eikä vastuullisuusraportti jää vain kerran vuodessa tehtäväksi harjoitukseksi. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää toimintatapoja operatiivisella tasolla ja se nosti esille vastuullisuusraportoinnin arvoja, hyötyjä, oppeja ja haasteita. Toimeksiantajana toimi henkilöstöpalvelualalla toimiva StaffPoint Oy, joka ei vielä ole julkaissut vastuullisuusraporttia, mutta tulee tulevaisuudessa astumaan CSRD:n velvoitteiden piiriin.
Tietoperustassa perehdytään ensin vastuullisuuden kehittymiseen yritystoiminnassa ja sen tuomiin hyötyihin. Seuraavaksi tarkastellaan yritysten vastuullisuusraportoinnin kehitystä, vastuullisuusraportoinnin vaatimuksia ja raportoinnista aiheutuvia hyötyjä. Tietoperustan lopuksi pureudutaan vielä vastuullisuuden merkitykseen yrityksen arvonluomisessa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä, jotta vastuullisuusraportoinnista saisi kokonaisvaltaisen ymmärryksen. Aineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla sen vapaamuotoisen otteen takia ja haastateltaviksi valittiin yhdeksän vastuullisuuden asiantuntijaa sen perusteella, että heillä oli kokemusta ja tietämystä vastuullisuusraportoinnista.
Keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että vastuullisuusraportoinnilla on yrityksille merkittävää arvoa monella eri osa-alueella toimialasta riippumatta tai siitä, raportoiko yritys vapaaehtoisesti vai pakollisesti. Yksinkertaisimmillaan se täyttää lain mukaiset sääntelyvaatimukset, mutta raportoinnilla on havaittu olevan hyötyjä esimerkiksi liiketoiminnan kehittämisessä, riskienhallinnassa ja strategiatyössä. Vastuullisuusraporttia pidetään työkaluna, jonka avulla yritykset voivat kehittää toimintaansa, mitata tavoitteiden saavuttamista ja ohjata resursseja. Varmennus tuo lisäarvoa, koska se parantaa vastuullisuusraportissa olevan tiedon luotettavuutta sekä yrityksen uskottavuutta eri sidosryhmien silmissä.
Tutkimustulosten perusteella esitetään toimeksiantajalle konkreettisia toimintatapoja vastuullisuusraportointiin vuosikellon muodossa. Vastuullisuusraportointitoimintatavat ja niihin liittyvät jatkuvat prosessit perustellaan hyödyillä ja selvitetään mitä arvoa tämä tuo yritykselle. Lisäksi listataan haasteita mitä vastuullisuusraportointi voi tuoda ja näihin haasteisiin vastataan konkreettisilla ratkaisuehdotuksilla. Jatkokehittämisaiheena ehdotetaan tutkimusta raportoimattomuuden strategista valinnasta, toimialavertailua vastuullisuusraportoinnin hyödyistä ja haasteista sekä vastuullisuusraportoinnin vaikutusta työntekijäkokemukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa mitä arvoa vastuullisuusraportointi tuo yritykselle itselleen, jottei vastuullisuutta raportoida vain velvollisuuden takia, eikä vastuullisuusraportti jää vain kerran vuodessa tehtäväksi harjoitukseksi. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää toimintatapoja operatiivisella tasolla ja se nosti esille vastuullisuusraportoinnin arvoja, hyötyjä, oppeja ja haasteita. Toimeksiantajana toimi henkilöstöpalvelualalla toimiva StaffPoint Oy, joka ei vielä ole julkaissut vastuullisuusraporttia, mutta tulee tulevaisuudessa astumaan CSRD:n velvoitteiden piiriin.
Tietoperustassa perehdytään ensin vastuullisuuden kehittymiseen yritystoiminnassa ja sen tuomiin hyötyihin. Seuraavaksi tarkastellaan yritysten vastuullisuusraportoinnin kehitystä, vastuullisuusraportoinnin vaatimuksia ja raportoinnista aiheutuvia hyötyjä. Tietoperustan lopuksi pureudutaan vielä vastuullisuuden merkitykseen yrityksen arvonluomisessa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä, jotta vastuullisuusraportoinnista saisi kokonaisvaltaisen ymmärryksen. Aineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla sen vapaamuotoisen otteen takia ja haastateltaviksi valittiin yhdeksän vastuullisuuden asiantuntijaa sen perusteella, että heillä oli kokemusta ja tietämystä vastuullisuusraportoinnista.
Keskeiset tutkimustulokset osoittavat, että vastuullisuusraportoinnilla on yrityksille merkittävää arvoa monella eri osa-alueella toimialasta riippumatta tai siitä, raportoiko yritys vapaaehtoisesti vai pakollisesti. Yksinkertaisimmillaan se täyttää lain mukaiset sääntelyvaatimukset, mutta raportoinnilla on havaittu olevan hyötyjä esimerkiksi liiketoiminnan kehittämisessä, riskienhallinnassa ja strategiatyössä. Vastuullisuusraporttia pidetään työkaluna, jonka avulla yritykset voivat kehittää toimintaansa, mitata tavoitteiden saavuttamista ja ohjata resursseja. Varmennus tuo lisäarvoa, koska se parantaa vastuullisuusraportissa olevan tiedon luotettavuutta sekä yrityksen uskottavuutta eri sidosryhmien silmissä.
Tutkimustulosten perusteella esitetään toimeksiantajalle konkreettisia toimintatapoja vastuullisuusraportointiin vuosikellon muodossa. Vastuullisuusraportointitoimintatavat ja niihin liittyvät jatkuvat prosessit perustellaan hyödyillä ja selvitetään mitä arvoa tämä tuo yritykselle. Lisäksi listataan haasteita mitä vastuullisuusraportointi voi tuoda ja näihin haasteisiin vastataan konkreettisilla ratkaisuehdotuksilla. Jatkokehittämisaiheena ehdotetaan tutkimusta raportoimattomuuden strategista valinnasta, toimialavertailua vastuullisuusraportoinnin hyödyistä ja haasteista sekä vastuullisuusraportoinnin vaikutusta työntekijäkokemukseen.