Työelämäyhteistyötä rakentamassa - kohti vuorovaikutteista ja voimavaralähtöistä kumppanuutta
Ukkonen, Johanna (2025)
Ukkonen, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää hius- ja kauneudenhoitoalan työelämäyhteistyötä Saimaan ammattiopisto Sampossa. Työn tarkoituksena oli kartoittaa työpaikkaohjaajien näkemyksiä työelämässä oppimisen käytännöistä sekä selvittää, miten yhteistyötä oppilaitoksen ja työelämän välillä voitaisiin vahvistaa. Tutkimuskysymykset koskivat työpaikkaohjaajien kokemuksia tarvittavista valmiuksista ja taidoista opiskelijoiden ohjaamisessa sekä työelämäyhteistyön kehittämismahdollisuuksia. Opinnäytetyön yhteistyöorganisaationa toimi Saimaan ammattiopisto Sampo.
Tietoperustassa käsitellään positiivisen psykologian merkitystä sekä dialogisen toimintatavan hyötyjä. Positiivisen psykologian periaatteet luovat arvopohjan työelämäyhteistyölle. Lisäksi positiivisen pedagogiikan avulla voidaan tukea opiskelijoita työelämäjaksoilla. Dialogin avulla rakennetaan ja kehitetään uudistettu toimintamalli oppilaitoksen ja työelämän edustajien väliseen yhteistyöhön. Tietoperustan keskeisiä käsitteitä ovat positiivinen psykologia, positiivinen pedagogiikka, ratkaisukeskeisyys, valmentava vuorovaikutus ja dialogi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa tutkimuksellinen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä sekä työpajaa. Saatujen tuloksien pohjalta voitiin todeta, että työpaikkaohjaajat toivoivat tarkempia tietoja opiskelijoiden taidoista ja heidän haasteistaan ennen työelämäjaksojen alkua. Lisäksi he toivoivat oppilaitokselta enemmän tukea työelämäjaksojen ohjaustyöhön. Kehittämistyön tuloksena käynnistettiin Saimaan ammattiopiston hius- ja kauneudenhoitoalan tulevaisuus- ja työelämäfoorumin toiminta työelämäyhteistyön ja vuorovaikutuksen ylläpitoon oppilaitoksen ja työelämän välille. Lisäksi laadittiin foorumille toimintasuunnitelma vuodelle 2025.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla tulevaisuus- ja työelämäfoorumin toiminnan tarkastelu ja kehittäminen, millaista hyötyä se on tuottanut niin oppilaitokselle, yrityksille kuin opiskelijoillekin.
Tietoperustassa käsitellään positiivisen psykologian merkitystä sekä dialogisen toimintatavan hyötyjä. Positiivisen psykologian periaatteet luovat arvopohjan työelämäyhteistyölle. Lisäksi positiivisen pedagogiikan avulla voidaan tukea opiskelijoita työelämäjaksoilla. Dialogin avulla rakennetaan ja kehitetään uudistettu toimintamalli oppilaitoksen ja työelämän edustajien väliseen yhteistyöhön. Tietoperustan keskeisiä käsitteitä ovat positiivinen psykologia, positiivinen pedagogiikka, ratkaisukeskeisyys, valmentava vuorovaikutus ja dialogi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa tutkimuksellinen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä sekä työpajaa. Saatujen tuloksien pohjalta voitiin todeta, että työpaikkaohjaajat toivoivat tarkempia tietoja opiskelijoiden taidoista ja heidän haasteistaan ennen työelämäjaksojen alkua. Lisäksi he toivoivat oppilaitokselta enemmän tukea työelämäjaksojen ohjaustyöhön. Kehittämistyön tuloksena käynnistettiin Saimaan ammattiopiston hius- ja kauneudenhoitoalan tulevaisuus- ja työelämäfoorumin toiminta työelämäyhteistyön ja vuorovaikutuksen ylläpitoon oppilaitoksen ja työelämän välille. Lisäksi laadittiin foorumille toimintasuunnitelma vuodelle 2025.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla tulevaisuus- ja työelämäfoorumin toiminnan tarkastelu ja kehittäminen, millaista hyötyä se on tuottanut niin oppilaitokselle, yrityksille kuin opiskelijoillekin.