Raskaana olevan kohtaaminen odottavan perheen neuvolapalveluissa
Pitkänen, Salla; Kankaanpää, Camilla (2025)
Pitkänen, Salla
Kankaanpää, Camilla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata raskaana olevan vanhemman kokemuksia kohtaamisesta terveydenhuollon neuvolapalveluissa. Tavoitteena oli saada syvempää ymmärrystä siitä, millaiset tekijät edistävät positiivista asiakaskokemusta ja toisaalta myös millaiset tekijät ja tilanteet herättävät tyytymättömyyttä. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää hyvinvointialueiden neuvolapalveluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta hyödyntäen. Kirjallisuuskatsaus aloitettiin perehtymällä aiheeseen ja aineiston haku tehtiin Julkarista ja Finnasta helmi maaliskuun aikana 2025. Lopullisiksi aineistoiksi valikoitui kuusi suomenkielistä artikkelia ja tutkimusta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa neuvolapalveluiden käyttävistä vanhemmista ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Pieni osa vanhemmista koki tyytymättömyyttä neuvolapalveluista. Näistä nousi tietyt teemat esille eri aineistoissa. Tyytymättömyyttä koki erityisesti ensivanhemmat ja ulkomaalaistaustaiset vanhemmat, myös asuinpaikkakunta ja vanhempien koulutustaso vaikuttivat kokemuksiin neuvolapalveluista. Terveydenhoitajien kaavamaisuus, puute vakavien asioiden käsittelyssä sekä toisen vanhemman huomioiminen herättivät vastaajissa myös tyytymättömyyttä.
Neuvolapalveluiden kehittämisessä tulisi korostaa perheiden yksilöllisten tarpeiden parempaa huomioimista, monikulttuurillista kohtaamista sekä henkisen tuen ja kuulluksi tulemisen vahvistamista, erityisesti ensivanhempien kohdalla. Neuvolapalveluissa pitäisi pyrkiä myös tasalaatuiseen hoitoon, eikä siten, että se riippuu hyvinvointialueesta tai asuinkunnasta, millaista hoitoa missäkin on. Asiakaslähtöisyys on ikuinen kehittämisenkohde terveydenhoitoalalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta hyödyntäen. Kirjallisuuskatsaus aloitettiin perehtymällä aiheeseen ja aineiston haku tehtiin Julkarista ja Finnasta helmi maaliskuun aikana 2025. Lopullisiksi aineistoiksi valikoitui kuusi suomenkielistä artikkelia ja tutkimusta.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa neuvolapalveluiden käyttävistä vanhemmista ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Pieni osa vanhemmista koki tyytymättömyyttä neuvolapalveluista. Näistä nousi tietyt teemat esille eri aineistoissa. Tyytymättömyyttä koki erityisesti ensivanhemmat ja ulkomaalaistaustaiset vanhemmat, myös asuinpaikkakunta ja vanhempien koulutustaso vaikuttivat kokemuksiin neuvolapalveluista. Terveydenhoitajien kaavamaisuus, puute vakavien asioiden käsittelyssä sekä toisen vanhemman huomioiminen herättivät vastaajissa myös tyytymättömyyttä.
Neuvolapalveluiden kehittämisessä tulisi korostaa perheiden yksilöllisten tarpeiden parempaa huomioimista, monikulttuurillista kohtaamista sekä henkisen tuen ja kuulluksi tulemisen vahvistamista, erityisesti ensivanhempien kohdalla. Neuvolapalveluissa pitäisi pyrkiä myös tasalaatuiseen hoitoon, eikä siten, että se riippuu hyvinvointialueesta tai asuinkunnasta, millaista hoitoa missäkin on. Asiakaslähtöisyys on ikuinen kehittämisenkohde terveydenhoitoalalla.