Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma pienyritykselle
Hannula, Arttu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114234
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma pienyritykselle, jonka toimeksiantajana oli Hannula Arttu Tmi - AHA-works. Työn päätavoitteena oli kehittää kohdeyritykselle digimarkkinointisuunnitelma, verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat.
Opinnäytetyön tavoite oli tarkastella laituri- ja terassialan markkinaympäristöä, markkinointia, yrityskuvaa ja digimarkkinointia. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tutkia, miten benchmarking-menetelmällä voidaan analysoida kolmen laituri- ja terassialan yrityksen digimarkkinointia. Analyysi keskittyi muun muassa visuaaliseen identiteettiin, imagoon, viestintään, verkkosivujen informatiivisuuteen, tuote- ja hintatietoisuuteen sekä vastuullisuuteen. Tämän pohjalta saatiin tärkeää tietoa markkinatilanteesta, jonka avulla luotiin ratkaisuja markkinointisuunnitelman laatimiseen.
Opinnäytetyön lopputuotoksena luotiin yritykselle digimarkkinointisuunnitelma, aputoiminimi ja uusi logo. Lisäksi rakennettiin toimivat verkkosivut ja informatiiviset sosiaalisen median kanavat. Logo onnistui hyvin, sillä se on selkeä ja kuvastaa yrityksen keskeistä tuotetta sekä luo mielikuvan luotettavuudesta. Myös yrityksen nimi koettiin onnistuneeksi. Verkkosivujen kehittäminen jatkuu, ja tulevaisuudessa on suunnitteilla esimerkiksi usein kysyttyjen kysymysten osio ja hintatietojen lisääminen. Tällä hetkellä keskitytään ylläpitämään verkkosivuja ja julkaisemaan säännöllisesti sisältöä sosiaalisen median kanavilla, jotta yritys näkyisi käyttäjille. Tämä kokonaisuus tulee kehittymään ajan myötä.
Opinnäytetyön tavoite oli tarkastella laituri- ja terassialan markkinaympäristöä, markkinointia, yrityskuvaa ja digimarkkinointia. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tutkia, miten benchmarking-menetelmällä voidaan analysoida kolmen laituri- ja terassialan yrityksen digimarkkinointia. Analyysi keskittyi muun muassa visuaaliseen identiteettiin, imagoon, viestintään, verkkosivujen informatiivisuuteen, tuote- ja hintatietoisuuteen sekä vastuullisuuteen. Tämän pohjalta saatiin tärkeää tietoa markkinatilanteesta, jonka avulla luotiin ratkaisuja markkinointisuunnitelman laatimiseen.
Opinnäytetyön lopputuotoksena luotiin yritykselle digimarkkinointisuunnitelma, aputoiminimi ja uusi logo. Lisäksi rakennettiin toimivat verkkosivut ja informatiiviset sosiaalisen median kanavat. Logo onnistui hyvin, sillä se on selkeä ja kuvastaa yrityksen keskeistä tuotetta sekä luo mielikuvan luotettavuudesta. Myös yrityksen nimi koettiin onnistuneeksi. Verkkosivujen kehittäminen jatkuu, ja tulevaisuudessa on suunnitteilla esimerkiksi usein kysyttyjen kysymysten osio ja hintatietojen lisääminen. Tällä hetkellä keskitytään ylläpitämään verkkosivuja ja julkaisemaan säännöllisesti sisältöä sosiaalisen median kanavilla, jotta yritys näkyisi käyttäjille. Tämä kokonaisuus tulee kehittymään ajan myötä.