Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Follow up -prosessin kehittäminen Eckerö Line Cargolle

Hartikainen, Johannes; Pajukari, Timo; Selkälä, Eliel (2025)

 
Avaa tiedosto
Hartikainen_Pajukari_Selkala.pdf (3.533Mt)
Lataukset: 


Hartikainen, Johannes
Pajukari, Timo
Selkälä, Eliel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052114228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Eckerö Line Cargo. Kehittämistehtävänä oli luoda follow up -prosessi, joka tukee asiakkuudenhoitoa sopimuksen teon jälkeen. Tavoitteena oli luoda asiakassegmenteittäin räätälöidyt follow up -toimintamallit, joiden avulla voidaan parantaa asiakkuudenhallintaa. Hyödyn saajana toimii Eckerö Line Cargon asiakasvastaavat, jotka voivat hyödyntää malleja asiakassuhteiden kehittämiseksi ja ylläpitämiseksi.

Tutkimusmenetelmät valittiin tukemaan toimeksiantajan tavoitteita ja mahdollistamaan selkeiden toimintamallien kehittämisen asiakkuuden ylläpitoon. Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisia menetelmiä, sillä tavoitteena oli ymmärtää eri asiakassegmenttien tarpeet. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluja ja kyselyä. Haastateltavat edustivat myynnin ja rahtiliikenteen asiakkuudenhallinnan avainhenkilöitä. Saatua aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja sen pohjalta luotiin asiakassegmenteittäin räätälöidyt toimintamallit.

Opinnäytetyö toteutettiin Design Sprint menetelmällä kahden kuukauden aikana, josta Sprint viikko käytettiin varsinaiseen kehitystyöhön. Menetelmä mahdollisti tehokkaan työskentelyn, jossa ideointi, testaaminen ja prototyypin kehittäminen tapahtui tiiviissä aikataulussa. Tietoperustana tarkasteltiin asiakkuudenhallintaa, asiakaskokemusta ja follow up -prosessia Tietoperusta loi pohjan kehittämistyölle.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä erilaista follow up -mallia, joita Eckerö Line voi hyödyntää jatkossa osana asiakkuudenhallintaa. Mallit luotiin suurille, keskisuurille, pienille ja satunnaisille asiakkaille. Malleissa huomioitiin eri asiakassegmenttien tarpeet ja mallit on räätälöity asiakastarpeiden mukaan.

Tulosten perusteella voidaan arvioida, että kehitetyt follow up -mallit tarjoavat selkeän ja johdonmukaisen mallin asiakkuudenhallinnan tueksi. Jatkokehityksen kannalta potentiaalisin kehityssuunta voisi olla tekoälyn ja automaation mahdollisuuksien tarkastelu sekä koulutusvideot osaksi materiaalia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste