Johdon katselmus laadunhallintaprosessissa : Case Veraisen Leipomo Oy
Multisilta, Jani (2025)
Multisilta, Jani
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214903
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin laadunhallinnan periaatteita ja laadunhallintajärjestelmää leipomolle. ISO9001-standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä on yrityksen kokonaisvaltaiseen johtamiseen ja laadunhallintaan keskittyvä viitekehys ja työssä keskityttiin standardin vaatimuksiin johdon katselmuksen toteuttamisesta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Veraisen Leipomo oy, jonka näkökulmasta standardin mukaista johdon katselmusta ja sen roolia laadunhallintaprosessissa tutkittiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui laadunhallintaa käsittelevästä kirjallisuudesta, ISO9001-standardia koskevasta aineistosta sekä toimeksiantaja -yrityksen dokumentaatiosta ja henkilöhaastatteluista.
Tutkimusaineiston laadullinen analyysi toteutettiin realistisen analyysimenetelmän avulla. Tutkimuksessa kartoitettiin ISO9001 -standardin periaatteita elintarvikevalmistajan näkökulmasta. Tutkimuksessa keskityttiin johdon katselmukseen laadunhallinnan prosessissa. Toimeksiantajan laadunhallinnan nykytilaa verrattiin standardin vaatimuksiin ja listattiin kehityskohteet sekä laadittiin ehdotuksia toimenpiteiksi. Toimeksiantaja on ryhtynyt toimiin prosessien ja organisaation kehittämisessä toimenpidesuositusten mukaisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Veraisen Leipomo oy, jonka näkökulmasta standardin mukaista johdon katselmusta ja sen roolia laadunhallintaprosessissa tutkittiin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui laadunhallintaa käsittelevästä kirjallisuudesta, ISO9001-standardia koskevasta aineistosta sekä toimeksiantaja -yrityksen dokumentaatiosta ja henkilöhaastatteluista.
Tutkimusaineiston laadullinen analyysi toteutettiin realistisen analyysimenetelmän avulla. Tutkimuksessa kartoitettiin ISO9001 -standardin periaatteita elintarvikevalmistajan näkökulmasta. Tutkimuksessa keskityttiin johdon katselmukseen laadunhallinnan prosessissa. Toimeksiantajan laadunhallinnan nykytilaa verrattiin standardin vaatimuksiin ja listattiin kehityskohteet sekä laadittiin ehdotuksia toimenpiteiksi. Toimeksiantaja on ryhtynyt toimiin prosessien ja organisaation kehittämisessä toimenpidesuositusten mukaisesti.