Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vastuullisuus päivittäistavaroissa – kehityskohteet ja kipupisteet asiakaspalautteiden perusteella

Titoff, Marita (2025)

Avaa tiedosto
Titoff_Marita.pdf (1.438Mt)
Lataukset: 


Titoff, Marita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214793
Tiivistelmä
Asiakkaat kiinnittävät vastuullisuuteen entistä enemmän huomiota päivittäisiä ostoksia tehdessään. Vastuullisuutta tarkastellaan ja tuotepakkauksia luetaan erityisesti tuotteissa, jotka ovat lähellä kuluttajaa ja joita ostetaan usein, jopa päivittäin.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista palautetta kuluttajat antavat asiakaspalautteiden muodossa päivittäistavaroiden vastuullisuuteen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli asiakaspalautteita tarkastelemalla tuottaa tietoa ja suosituksia, joiden avulla päivittäistavarakaupan valikoimaa ja toimintatapoja voidaan kehittää vastuullisempaan suuntaan. Tuotteisiin kohdistuvaa palautetta voidaan edelleen välittää valmistavalle teollisuudelle. Asiakaspalautteet myös tuuppaavat kauppaketjuja pohtimaan keinoja, joilla kuluttajaa voidaan tukea kohti vastuullisempaa kuluttamista.

Tietoperusta rakentui kolmesta osiosta: päivittäistavarakauppa, kestävä kehitys ja kuluttaja. Tietoperusta sisälsi myös uusimpia tutkimuksia fiksusta ja vastuullisesta kuluttamisesta. Tutkimusotteeksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto purettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston perusteella päivittäistavaroiden vastuullisuudessa muodostui neljä yläluokkaa: Vastuullisuuden merkitys ja muutossuunta, tuotekohtainen vastuullisuus, vastuullisuus tuoteympäristössä sekä kehitystoiveet ja haasteet.

Tulosten mukaan kuluttajat ovat kriittisiä päivittäistavaroiden vastuullisuuden suhteen ja palautteiden määrä on selvästi kasvussa. Vastuullisuus ei kohdistu yksinomaan tuotteisiin, vaan asiakas näkee vastuullisuuden paljon isompana kokonaisuutena päivittäistavaroiden ympärillä. Asiakaspalautteissa korostuu vastuullisuuden merkitys, sillä asiakkaat nostavat vastuullisuuden esiin eräänlaisena vaikuttamiskeinona monissa tapauksissa. Haasteita löytyy lähinnä kaupan epäselvässä vastuullisuusviestinnässä.

Johtopäätöksenä päivittäistavarakaupan on toimittava entistä vastuullisemmin, sillä vastuullinen valinta nousee asiakkaan arvoissa entistä korkeammalle. Kauppa voi ohjata asiakasta kohti vastuullisempia valintoja hyödyntämällä asiakaspalautteissa nousseita vastuullisuuden ajureita: vahva some, kotimaisuuden arvostus sekä vastuullisuus kilpailuetuna. Toimenpiteenä kaupan kannattaa hyödyntää somen vaikuttavuutta omassa vastuullisuusviestinnässään, panostaa kotimaisiin ja lähituotteisiin, viestiä totuudenmukaisesti alkuperä- ja ympäristömerkinnöistä sekä erottautua vastuullisuustyöllä kilpailijoista. Jatkokehittämisaiheena voisi tutkia kaupan konkreettisia yhteistyömahdollisuuksia teollisuuden kanssa vastuullisuuden edistämiseksi päivittäistavaroissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste