Fantasiaromaanin narratiivin kirjoitus : Tales from Orielo: Forest Fires
Mustaniemi, Nicke (2025)
Mustaniemi, Nicke
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214709
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyöraportti perehtyy "Tales from Orielo: Forest Fires" -romaanin narratiivin kehitysprosessiin. Tavoitteena oli rakentaa hahmovetoinen narratiivi, joka avaa nuorille suunnatun neljän kirjan fantasiasarjan. Opinnäytetyön aikana kerronta eteni luonnosvaiheesta kokonaiseksi tarinaksi. Tarinan luominen organisoitiin kolmeen erilliseen vaiheeseen: hahmojen kehittäminen, juonen hahmottaminen ja fantasiamaailman rakentaminen. Jokainen osa noudattaa alan asiantuntijoiden suosittelemia tarinankerrontaohjeita ja -periaatteita. Myös hahmoihin, juoneen ja maailmaan ovat vaikuttaneet merkittävästi mediat, kuten animaatio ja videopelit, sekä kulttuurielementtejä suomalaisesta mytologiasta ja kulttuurista. Tarkoitus oli luoda kertomus, joka muistuttaa opiskelijan suosikkimediaa ja välittää samalla kotimaan tunnetta.
Kerronnan valmistumisen jälkeen käsikirjoitus lähetettiin valituille beta-lukijoille, jotka antoivat palautetta tarinasta, ja tekstiä muokattiin sen mukaisesti. Itse kertomus koki vähäisiä muutoksia, kun taas useimmat editointikohdat olivat kieliopillisia.
Opinnäytetyö antoi opiskelijalle alkuymmärryksen alkuperäisen tarinan luomisesta sekä kirjoittajan työstä ja projekti siirtyy seuraavaksi etsimään julkaisumahdollisuuksia. This thesis report explores the creative process behind "Tales from Orielo: Forest Fires." The objective was to construct a comprehensive character-driven narrative, marking the first entry in a planned four-book fantasy series for teen and young adult readers. Throughout the thesis, the narrative progressed from an outline phase to a complete story. The creation of the narrative is organized into three distinct sections: character development, plot outlining, and fantasy world-building. Each section adheres to the established guidelines and principles recommended by industry experts in storytelling. The characters, plot, and world have also been significantly influenced by mediums such as animation and video games, along with cultural elements from Finnish mythology and culture. The goal was to create a compelling narrative akin to the student’s favorite media while sharing the feel of his homeland.
After the narrative was completed, the manuscript was sent to selected beta readers, who provided feedback on the story. The text was then edited accordingly. The narrative itself underwent a few changes, while most of the editing points were grammatical.
The thesis provided the student with an initial understanding of crafting a novel and original story, and the project will seek publishing opportunities going forward.
Kerronnan valmistumisen jälkeen käsikirjoitus lähetettiin valituille beta-lukijoille, jotka antoivat palautetta tarinasta, ja tekstiä muokattiin sen mukaisesti. Itse kertomus koki vähäisiä muutoksia, kun taas useimmat editointikohdat olivat kieliopillisia.
Opinnäytetyö antoi opiskelijalle alkuymmärryksen alkuperäisen tarinan luomisesta sekä kirjoittajan työstä ja projekti siirtyy seuraavaksi etsimään julkaisumahdollisuuksia.
After the narrative was completed, the manuscript was sent to selected beta readers, who provided feedback on the story. The text was then edited accordingly. The narrative itself underwent a few changes, while most of the editing points were grammatical.
The thesis provided the student with an initial understanding of crafting a novel and original story, and the project will seek publishing opportunities going forward.