Verkko-oppimisalustan kehittäminen loppukäyttäjän näkökulmasta : case : Helsingin kaupunki
Malila, Liinu (2025)
Malila, Liinu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052214747
Tiivistelmä
Kehittämistyössä selvitettiin käyttäjälähtöisesti Helsingin kaupungin kaupunkiyhteisen verkko-oppimisalustan, Oppivan, loppukäyttäjien kokemuksia alustan käytöstä. Tavoitteena oli tunnistaa loppukäyttäjien kokemia haasteita sekä tuottaa kehitysehdotuksia näiden haasteiden ratkaisemiseksi. Työ toteutettiin Helsingin kaupungin henkilöstöosaston toimeksiannosta.
Työn tietoperustassa käsiteltiin verkko-oppimista, verkko-oppimisalustoja sekä käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden merkitystä digitaalisten alustojen kehittämisessä. Aineistonkeruu suoritettiin Oppivan loppukäyttäjätuen haastatteluilla sekä käytettävyystesteillä, jotka toteutettiin loppukäyttäjien kanssa. Työssä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että loppukäyttäjien osallistaminen verkko-oppimisalustan kehittämisprosessiin on keskeistä. Loppukäyttäjien tuomien näkökulmien pohjalta voidaan parantaa Oppivan käyttöön liittyviä ohjeistuksia ja toimintamalleja, jotta ne palvelevat käyttäjiä entistä tehokkaammin. Kehittämistyön tuloksena syntyneet loppukäyttäjäohjeistukset tukevat suoraan Oppivan käyttöliittymän käyttäjiä oppimisprosessin aikana. Nämä ohjeistukset ovat sovellettavissa myös Oppivan muilla sisältösivuilla ja ne luovat kestävän pohjan verkko-oppimisalustan jatkokehitykselle.
Työn tietoperustassa käsiteltiin verkko-oppimista, verkko-oppimisalustoja sekä käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden merkitystä digitaalisten alustojen kehittämisessä. Aineistonkeruu suoritettiin Oppivan loppukäyttäjätuen haastatteluilla sekä käytettävyystesteillä, jotka toteutettiin loppukäyttäjien kanssa. Työssä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että loppukäyttäjien osallistaminen verkko-oppimisalustan kehittämisprosessiin on keskeistä. Loppukäyttäjien tuomien näkökulmien pohjalta voidaan parantaa Oppivan käyttöön liittyviä ohjeistuksia ja toimintamalleja, jotta ne palvelevat käyttäjiä entistä tehokkaammin. Kehittämistyön tuloksena syntyneet loppukäyttäjäohjeistukset tukevat suoraan Oppivan käyttöliittymän käyttäjiä oppimisprosessin aikana. Nämä ohjeistukset ovat sovellettavissa myös Oppivan muilla sisältösivuilla ja ne luovat kestävän pohjan verkko-oppimisalustan jatkokehitykselle.