Bay Area Mashers : etikettisarja pienpanimolle
Tuominen, Juhana (2025)
Tuominen, Juhana
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315135
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee viiden etiketin suunnittelua kuvitteelliselle pienpanimolle. Tutustuin taustoittamisessa eri pienpanimoiden internet-sivuihin sekä etikettiratkaisuihin. Havaitsin kepeän huumorin olevan yleistä panimotoiminnassa niin tuotteiden nimeämisessä kuin etikettien suunnittelussa.
Sivusin arvopohjaisen toiminnan ja tarinallistamisen merkitystä brändin luomisessa, ja etsin kuvapankeista henkilökuvia saadakseni kuvitteellisen yritykseni henkilöstön tarinallistamiseen sopivia henkilökuvia. Tarjontaan tyytymättömänä kokeilin keinoälyä vaihtelevamman konseptimateriaalin tuottamiseksi.
Ulkoasun suunnittelua pohjustaen kävin lyhyesti läpi pienpanimoiden etikettien henkeä, sekä populaari- ja perinnekulttuurillisia lähtökohtia. Yrityksen logoprosessi eteni kokeilujen kautta yksinkertaiseen ratkaisuun, jota edelsi muutamien pienpanimoiden logojen tarkastelu ja miten paikallisuus yhdistyy kuvallisella tai sanallisella leikittelyllä.
Etikettien suunnitteluprosessi eteni kokeilevan iteratiivisena prosessina. Tiedonhaku ja tekeminen vuorottelivat prosessissa joka alkoi kaupunkiolutkonseptista ja päättyi alakulttuurikuvaston kierrättämiseen.
Kangasmerkit ja valokuvat olivat pohjina lopullisille etiketeille. 3D-ohjelman tuotemallinnukset auttoivat taiton eri vaiheissa ja lopuksi tuotteet saivat markkinoinnin mukaiset lyhyet kuvaustekstit tai runot erottamaan ne selkeämmin toisistaan.
Sivusin arvopohjaisen toiminnan ja tarinallistamisen merkitystä brändin luomisessa, ja etsin kuvapankeista henkilökuvia saadakseni kuvitteellisen yritykseni henkilöstön tarinallistamiseen sopivia henkilökuvia. Tarjontaan tyytymättömänä kokeilin keinoälyä vaihtelevamman konseptimateriaalin tuottamiseksi.
Ulkoasun suunnittelua pohjustaen kävin lyhyesti läpi pienpanimoiden etikettien henkeä, sekä populaari- ja perinnekulttuurillisia lähtökohtia. Yrityksen logoprosessi eteni kokeilujen kautta yksinkertaiseen ratkaisuun, jota edelsi muutamien pienpanimoiden logojen tarkastelu ja miten paikallisuus yhdistyy kuvallisella tai sanallisella leikittelyllä.
Etikettien suunnitteluprosessi eteni kokeilevan iteratiivisena prosessina. Tiedonhaku ja tekeminen vuorottelivat prosessissa joka alkoi kaupunkiolutkonseptista ja päättyi alakulttuurikuvaston kierrättämiseen.
Kangasmerkit ja valokuvat olivat pohjina lopullisille etiketeille. 3D-ohjelman tuotemallinnukset auttoivat taiton eri vaiheissa ja lopuksi tuotteet saivat markkinoinnin mukaiset lyhyet kuvaustekstit tai runot erottamaan ne selkeämmin toisistaan.