Maksuliikkeen raportointi osaksi jokapäiväistä työtä : kohti käyttäjälähtöisempää raportointia
Liikanen, Laura (2025)
Liikanen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052314975
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin finassialalla toimivalle yritykselle X konstruktiivisena kehitystyönä ja sen tavoitteena oli tehdä kehityssuunnitelma, jolla maksuliikkeen raportoinnista tehdään käyttäjälähtöisempää, jotta sitä on helpompi hyödyntää asiakasrajapinnassa. 
Teoreettinen viitekehys yhdistää tietojohtamisen, datatieteen, raportoinnin sekä käyttäjälähtöisen käyttöliittymäsuunnittelun ja datalukutaidon näkökulmia.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti hyödyntäen kyselytutkimusta, teemahaastatteluja sekä ns. aivoriihityöskentelyä. Erilaisten menetelmien yhdistämisellä saatiin monipuolinen kokonaiskuva raportoinnin nykytilasta ja kehitystarpeista.
Tulokset osoittivat kolme keskeistä kehittämiskohdetta: raporttien käytettävyys, tiedon saatavuus ja käyttäjien koulutus. Maksuliikkeen raportoinnin kehitystyö vaatii teknisten ratkaisujen lisäksi ymmärrystä käyttäjien arjesta ja tarpeista sekä koko organisaation datalukutaidon vahvistamista. Kehityssuunnitelmassa korostetaan helposti löydettävän ja hyödynnettävän tiedon merkitystä asiakaspalvelun, asiakkuuksien hoidon ja myynnin johdon tukemisessa.
Lisäksi painotetaan käyttäjäpalautteen ja osallistamisen tärkeyttä jatkuvassa maksuliikkeen raportoinnin kehitystyössä.
Teoreettinen viitekehys yhdistää tietojohtamisen, datatieteen, raportoinnin sekä käyttäjälähtöisen käyttöliittymäsuunnittelun ja datalukutaidon näkökulmia.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisesti hyödyntäen kyselytutkimusta, teemahaastatteluja sekä ns. aivoriihityöskentelyä. Erilaisten menetelmien yhdistämisellä saatiin monipuolinen kokonaiskuva raportoinnin nykytilasta ja kehitystarpeista.
Tulokset osoittivat kolme keskeistä kehittämiskohdetta: raporttien käytettävyys, tiedon saatavuus ja käyttäjien koulutus. Maksuliikkeen raportoinnin kehitystyö vaatii teknisten ratkaisujen lisäksi ymmärrystä käyttäjien arjesta ja tarpeista sekä koko organisaation datalukutaidon vahvistamista. Kehityssuunnitelmassa korostetaan helposti löydettävän ja hyödynnettävän tiedon merkitystä asiakaspalvelun, asiakkuuksien hoidon ja myynnin johdon tukemisessa.
Lisäksi painotetaan käyttäjäpalautteen ja osallistamisen tärkeyttä jatkuvassa maksuliikkeen raportoinnin kehitystyössä.
