Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Strategian kehittäminen

Kolari, Tiina (2025)

 
Avaa tiedosto
Kolari_Tiina.pdf (889.7Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Kolari, Tiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315162
Tiivistelmä
Yritysten strategia nähtiin keskeisenä menestystekijänä alati muuttuvassa ja kilpailullisessa liiketoimintaympäristössä. Strateginen suunnittelu ja toteutus auttoivat suuntaamaan yritystoimintaa pitkäjänteisesti ja kilpailukykyisesti. Kohdeyrityksellä puuttui kirjallinen ja yritystoimintaa ohjaava strategia, josta syntyi tarve strategian kehittämiselle.

Strategia laadittiin suomalaiselle pienyritykselle, joka valmistaa käsintehtyjä koruja kotimaisista ja vastuullisista materiaaleista. Strategiatyötä edelsi yrityksen nykytilan analysointi, jossa hyödynnettiin neljää kilpailija-analyysimenetelmää: Porterin viiden kilpailuvoiman mallia, SWOT-analyysiä, benchmarkingia sekä strategista ryhmäanalyysiä. Aineisto kerättiin julkisista verkkolähteistä ja analysoitiin laadullisin menetelmin.

Analyysien perusteella yrityksen keskeisiksi haasteiksi tunnistettiin alhainen brändin tunnettuus ja rajallinen tuotantokapasiteetti. Vahvuuksina ilmenivät visuaalisesti houkutteleva muotoilu, kotimaisuus ja vastuullisuus. Kehityskohteiksi nousivat digitaalisen näkyvyyden lisääminen, asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen sekä brändin systemaattinen rakentaminen.

Strategian avulla määriteltiin yrityksen pitkän aikavälin suunta, keskeiset tavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet. Strategiasta rakennettiin käytännönläheinen työkalu, jonka avulla pyrittiin vahvistamaan yrityksen kilpailuetua ja tukemaan kasvua. Kehittämistyö osoitti, että pienyrityksissäkin strateginen suunnittelu ja sen jalkautus olivat olennaisia menestymisen edellytyksiä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste