Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Orgaanisen näkyvyyden kehittäminen sisällön hakukoneoptimoinnin keinoin

Haapanen, Miia (2025)

 
Avaa tiedosto
Haapanen_Miia.pdf (827.4Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Haapanen, Miia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315270
Tiivistelmä
Orgaaninen hakukonenäkyvyys on keskeinen kilpailutekijä nykypäivän digitaalisessa markkinassa, sillä suurin osa ihmisistä aloittaa tiedonhaun edelleen hakukoneissa. Brändin esiintyminen orgaanisissa hakutuloksissa lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta pitkäaikaisesti ja kustannustehokkaasti.

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kansainväliseen konserniin kuuluva kuluttajatuotteiden maahantuontiyritys. Asiakaskunta koostuu pääasiassa jälleenmyyjinä toimivista yritysasiakkaista, mutta verkkosivuston sisältöä kehitetään siten, että se palvelee ensisijaisesti kuluttaja-asiakkaiden tiedontarpeita ja lisää brändin näkyvyyttä hakukoneissa. Tutkimus kohdistui toimeksiantajan Suomen divisioonan verkkosivustolle, jonka orgaaninen näkyvyys oli heikentynyt verkkosivuston julkaisualustan vaihdoksen jälkeen.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi toimeksiantajan verkkosivusto sijoittui heikosti orgaanisissa hakutuloksissa ja millaisilla sisällön hakukoneoptimoinnin keinoilla voidaan vaikuttaa verkkosivuston orgaanisen näkyvyyden kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena ja tutkimusotteena oli tapaustutkimus. Verkkosivustolle tehtiin hakukoneoptimoinnin kokonaistilanteen analyysi ja avainsanatutkimus. Aineistoa kerättiin SEO-analytiikkatyökaluista sekä Google Analytics 4 -työkalusta, ja sitä analysoitiin dokumenttianalyysin menetelmin.

Tulokset osoittivat, että seurantajakson aikana verkkosivujen kävijämäärä lisääntyi ja sivustolla vietetty aika kasvoi. Myös avainsanojen sijoitukset nousivat. Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia siitä, että sisällön optimoinnilla voi olla suuri vaikutus orgaanisen näkyvyyden laatuun, mikäli sivuston tekninen perusta on kunnossa ja indeksointi varmistettu. Tuloksia ei voida kuitenkaan yleistää suppean seurantajakson ja mahdollisten muiden sijoituksiin vaikuttavien tekijöiden vuoksi, joita ei tässä tutkimuksessa voitu eritellä. Johtopäätöksenä todettiin, että avainsanatutkimuksen avulla tehty sisällön optimointi saattoi vaikuttaa parempaan näkyvyyteen ja tutkimus antoi vahvaa suuntaa siihen, millaisilla sisällön optimoinnin keinoilla orgaanista näkyvyyttä kannattaa myös jatkossa kehittää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste