Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Från strategi till uppfyllelse : hur en stark marknadsföringsstrategi påverkar evenemangsplanering

Peltonen, Emil (2025)

 
Avaa tiedosto
Peltonen_Emil.pdf (833.5Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Peltonen, Emil
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315219
Tiivistelmä
Denna studien undersöker hur marknadsföringsstrategier anpassas för att möta målgruppens preferenser, beteende och hur detta påverkar evenemangsplaneringen samt deltagarnas upplevelse vis företagsevenemang. Syftet med studien är att analysera metoder och verktyg som branschen använder för att skapa effektiva marknadsföringsstrategier. Det skrivs även om hur dessa strategier påverkar evenemangets innehåll och deltagarnas engagemang. Problemställningen fokuserar till stora drag på att förstå olika faktorer som påverkar marknadsföringsstrategins framgång och hur strategin anpassas. I studien användes kvalitativ metod, iform av semi-strukturerade intervjuer för att samla in data. I studien deltog fem respondenter med lång erfarenhet inom marnadsförings- och evenemangsbranschen. Resultatet av studien visar hur viktig del målgruppsanpassningen är för att skapa relevant och engagerande marknadsföring. Andra viktiga aspekter är valet av marknadsföringskanal. Marknadsföringen har en central inverkan på evenemangsplaneringen där marknadsföringen styr tema, talare, plats och aktiviteter för evenemanget. Företagsevenemang där man vill uppnå en högre varumärkeslojalitet måste skapa en minnesvärd upplevelse och följa upp deltagarna efter evenemanget för att skapa en känsla av gemenskap. Studien stärker påståendet att marknadsföring och evenemangsplanering är förknippade samt att framgångsrik marknadsföring handlar om att attrahera deltagare och skapa djupare relationer mellan deltagare och företag.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste