Asiakastyytyväisyystutkimus Pielisen Karjalan maaseutupalveluista
Nevalainen, Hannamari (2015)
Nevalainen, Hannamari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504134258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504134258
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyystutkimus, ja sen toimeksiantajana toimii Pielisen Karjalan maaseutupalvelut. Pielisen Karjalan maaseutupalveluiden toimialuetta ovat Lieksa, Nurmes ja Valtimo.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kahden viikon vastausajalla tammikuussa 2015. Tutkimusjoukko käsitti kaikki Pielisen Karjalan maaseututoimiston asiakkaat, yhteensä 442 tilaa. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimus toteutettiin vaihtoehtoisesti sähköisesti tai paperilla. Opinnäytetyön tekijä vastasi saatekirjeen ja kyselylomakkeen laadinnasta sekä lähetyksestä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Asiakastyytyväisyyskysely haluttiin pitää mahdollisimman yksinkertaisena kuitenkin niin, että se kattaa mahdollisimman laajasti palvelun eri osa-alueita.
Asiakastyytyväisyyskyselyn kokonaisvastausprosentiksi muodostui 23,8 % (n=105). Tulosta voidaan pitää kohtuullisena, ja se riitti kattavan aineiston kokoamiseksi. Kyselylomakkeita palautui tasaisesti kaikista vastauskunnista. Pielisen Karjalan maaseututoimiston alueella on suoritettu asiakastyytyväisyyskysely edellisen kerran 8 vuotta sitten. Nyt saatuja tuloksia verrattiin soveltuvin osin aikaisempaan tutkimukseen.
Pielisen Karjalan maaseutupalvelujen asiakkaat arvioivat maaseutupalvelut kokonaisarvosanalla hyvä (4). Eri tutkimuskysymyksistä parhaimman arvosanan sai henkilökunnan palvelualttius, joka arvioitiin keskimäärin arvosanalla 4,4. Heikoimmaksi asiakastyytyväisyyden osa-alueeksi koettiin aukioloajat, joka saavutti alueen kaikkien viljelijöiden keskuudessa arvosanan 3,3. Merkittäviä kuntakohtaisia eroja ei havaittu minkään osa-alueen sisällä.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat niin laatijan kuin toimeksiantajankin näkökulmasta. Asiakastyytyväisyystutkimus tulee palvelemaan tulevaisuudessa myös Pielisen Karjalan maaseututoimiston viljelijöitä. Tutkimuksen pohjalta on hyvä lähteä kehittämään toimintaa sekä suorittaa jatkotutkimuksia säännöllisesti.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kahden viikon vastausajalla tammikuussa 2015. Tutkimusjoukko käsitti kaikki Pielisen Karjalan maaseututoimiston asiakkaat, yhteensä 442 tilaa. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Tutkimus toteutettiin vaihtoehtoisesti sähköisesti tai paperilla. Opinnäytetyön tekijä vastasi saatekirjeen ja kyselylomakkeen laadinnasta sekä lähetyksestä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Asiakastyytyväisyyskysely haluttiin pitää mahdollisimman yksinkertaisena kuitenkin niin, että se kattaa mahdollisimman laajasti palvelun eri osa-alueita.
Asiakastyytyväisyyskyselyn kokonaisvastausprosentiksi muodostui 23,8 % (n=105). Tulosta voidaan pitää kohtuullisena, ja se riitti kattavan aineiston kokoamiseksi. Kyselylomakkeita palautui tasaisesti kaikista vastauskunnista. Pielisen Karjalan maaseututoimiston alueella on suoritettu asiakastyytyväisyyskysely edellisen kerran 8 vuotta sitten. Nyt saatuja tuloksia verrattiin soveltuvin osin aikaisempaan tutkimukseen.
Pielisen Karjalan maaseutupalvelujen asiakkaat arvioivat maaseutupalvelut kokonaisarvosanalla hyvä (4). Eri tutkimuskysymyksistä parhaimman arvosanan sai henkilökunnan palvelualttius, joka arvioitiin keskimäärin arvosanalla 4,4. Heikoimmaksi asiakastyytyväisyyden osa-alueeksi koettiin aukioloajat, joka saavutti alueen kaikkien viljelijöiden keskuudessa arvosanan 3,3. Merkittäviä kuntakohtaisia eroja ei havaittu minkään osa-alueen sisällä.
Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat niin laatijan kuin toimeksiantajankin näkökulmasta. Asiakastyytyväisyystutkimus tulee palvelemaan tulevaisuudessa myös Pielisen Karjalan maaseututoimiston viljelijöitä. Tutkimuksen pohjalta on hyvä lähteä kehittämään toimintaa sekä suorittaa jatkotutkimuksia säännöllisesti.