Pelattavan kentän suunnittelu ja toteutus Unreal Engine 5 -pelimoottorilla
Tuohimaa, Kalle (2025)
Tuohimaa, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perehdyttää opinnäytetyön lukija pelattavan pelikentän suunnitteluun ja sen toteuttamiseen Unreal Engine 5 -pelimoottorilla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin lävitse vaihe vaiheelta, miten pelattavaa kenttää kannattaa lähteä suunnittelemaan ja siihen valittiin muutamia oleellisimpia työvaiheita.
Alkuvaiheessa käytiin lävitse kentän luonnostelua, mekaniikkojen suunnittelua ja millaista tarinaa kenttä pelaajalle kertoo valaistuksella ja muilla tehosteilla, kuten ympäristötaide ja jälkiprosessointi. Näitä työvaiheita käytiin lävitse sellaisessa järjestyksessä, jossa ne yleensäkin etenisivät pelikentän suunnittelussa ja toteutuksessa.
Pelikentän toteutuksellisessa osiossa käytiin läpi, millaista tarinaa pelikentällä haluttiin kertoa ja mitä pelikenttä tulisi mekaniikoiltaan ja ympäristötaiteen osalta sisältämään. Teoriaosuudessa käsiteltyjä vaiheita käytettiin hyödyksi pelikenttää rakennettaessa pelimoottorin puolella. Ratkaisut ja vaiheet käytiin lävitse kuvin, miten toteutuksellinen osuus onnistui ja pyrittiin selittämään mahdollisimman selkeästi.
Opinnäytetyössä käytettiin Krita–piirustusohjelmaa kentän suunnittelussa. Pelikentän toteutuksessa käytettiin Unreal Engine 5 -pelimoottoria sekä Fab-sivustoa, josta löysin sopivat tekstuurit ja propit toteutettua projektia varten.
Pelikenttä tuli valmiiksi mekaniikkoineen ja toimi tarpeeksi hyvin projektina toteutuksellista osiota varten. Lopuksi vielä pohdittiin opinnäytetyöprosessia kokonaisuudessaan.
Alkuvaiheessa käytiin lävitse kentän luonnostelua, mekaniikkojen suunnittelua ja millaista tarinaa kenttä pelaajalle kertoo valaistuksella ja muilla tehosteilla, kuten ympäristötaide ja jälkiprosessointi. Näitä työvaiheita käytiin lävitse sellaisessa järjestyksessä, jossa ne yleensäkin etenisivät pelikentän suunnittelussa ja toteutuksessa.
Pelikentän toteutuksellisessa osiossa käytiin läpi, millaista tarinaa pelikentällä haluttiin kertoa ja mitä pelikenttä tulisi mekaniikoiltaan ja ympäristötaiteen osalta sisältämään. Teoriaosuudessa käsiteltyjä vaiheita käytettiin hyödyksi pelikenttää rakennettaessa pelimoottorin puolella. Ratkaisut ja vaiheet käytiin lävitse kuvin, miten toteutuksellinen osuus onnistui ja pyrittiin selittämään mahdollisimman selkeästi.
Opinnäytetyössä käytettiin Krita–piirustusohjelmaa kentän suunnittelussa. Pelikentän toteutuksessa käytettiin Unreal Engine 5 -pelimoottoria sekä Fab-sivustoa, josta löysin sopivat tekstuurit ja propit toteutettua projektia varten.
Pelikenttä tuli valmiiksi mekaniikkoineen ja toimi tarpeeksi hyvin projektina toteutuksellista osiota varten. Lopuksi vielä pohdittiin opinnäytetyöprosessia kokonaisuudessaan.
