Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelattavan kentän suunnittelu ja toteutus Unreal Engine 5 -pelimoottorilla

Tuohimaa, Kalle (2025)

 
Avaa tiedosto
Tuohimaa_Kalle.pdf (2.431Mt)
Lataukset: 


Tuohimaa, Kalle
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perehdyttää opinnäytetyön lukija pelattavan pelikentän suunnitteluun ja sen toteuttamiseen Unreal Engine 5 -pelimoottorilla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin lävitse vaihe vaiheelta, miten pelattavaa kenttää kannattaa lähteä suunnittelemaan ja siihen valittiin muutamia oleellisimpia työvaiheita.

Alkuvaiheessa käytiin lävitse kentän luonnostelua, mekaniikkojen suunnittelua ja millaista tarinaa kenttä pelaajalle kertoo valaistuksella ja muilla tehosteilla, kuten ympäristötaide ja jälkiprosessointi. Näitä työvaiheita käytiin lävitse sellaisessa järjestyksessä, jossa ne yleensäkin etenisivät pelikentän suunnittelussa ja toteutuksessa.

Pelikentän toteutuksellisessa osiossa käytiin läpi, millaista tarinaa pelikentällä haluttiin kertoa ja mitä pelikenttä tulisi mekaniikoiltaan ja ympäristötaiteen osalta sisältämään. Teoriaosuudessa käsiteltyjä vaiheita käytettiin hyödyksi pelikenttää rakennettaessa pelimoottorin puolella. Ratkaisut ja vaiheet käytiin lävitse kuvin, miten toteutuksellinen osuus onnistui ja pyrittiin selittämään mahdollisimman selkeästi.

Opinnäytetyössä käytettiin Krita–piirustusohjelmaa kentän suunnittelussa. Pelikentän toteutuksessa käytettiin Unreal Engine 5 -pelimoottoria sekä Fab-sivustoa, josta löysin sopivat tekstuurit ja propit toteutettua projektia varten.

Pelikenttä tuli valmiiksi mekaniikkoineen ja toimi tarpeeksi hyvin projektina toteutuksellista osiota varten. Lopuksi vielä pohdittiin opinnäytetyöprosessia kokonaisuudessaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste