Koneoppimisen hyödyntäminen konesalipalveluiden ennakoivassa häiriönhallinnassa
Jämsä, Samu (2025)
Jämsä, Samu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315444
Tiivistelmä
IT-palveluiden merkittävät häiriöt ovat usein monen osatekijän summa. Palveluista rakennetaan lähtökohtaisesti vikasietoisia, mutta ympäristöissä saattaa olla häiriöille altistavia tekijöitä. Näiden tekijöiden havaitseminen ja poistaminen ennen kuin ne johtavat häiriöön estäisi loppukäyttäjän kokeman palvelutason aleneman tai palvelun estymisen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten koneoppimista voidaan hyödyntää konesalipalveluiden valitun osa-alueen häiriöiden ennakoitavuuden parantamisessa ja mitkä ovat suurimmat haasteet koneoppimista hyödyntävien mallien käyttöönotossa. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yleisesti konesalipalveluiden rakennetta ja häiriönhallinnan nykytilaa sekä koneoppimisen teoriaa ja sovelluskohteita. Tutkimuksen käytännön osuus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja haastatteluilla.
Perinteisesti konesalipalveluiden terveydentilaa valvotaan seuraamalla valvontajärjestelmällä eri metriikoita ja hälytykset perustuvat staattisiin raja-arvoihin. Tutkimus osoitti, että analysoimalla palveluiden käyttäytymistä pidemmällä aikavälillä pystyttäisiin koneoppimisen keinoin muodostamaan perustaso ja ennustamaan sen perusteella tulevaa käyttäytymistä. Havaitsemalla poikkeamia tästä pystyttäisiin häiriöön johtavia tilanteita ennakoimaan paremmin ja poistamaan tehokkaammin häiriöille altistavia tekijöitä ennen niiden vaikutusta palvelutasoon. Häiriötilanteen sattuessa koneoppimista voitaisiin hyödyntää häiriön juurisyyanalyysissä ja asiakasvaikutusten tarkentamisessa.
Tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämismahdollisuudet ovat laajat ja kehittyvät nopeasti. Mallien kehittäminen vaatii riittävää resursointia, ja niitä on jatkuvasti ylläpidettävä ja kehitettävä. Tämä vaatii tavoitteiden selkeyttämistä, osaamisen kehittämistä ja organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten koneoppimista voidaan hyödyntää konesalipalveluiden valitun osa-alueen häiriöiden ennakoitavuuden parantamisessa ja mitkä ovat suurimmat haasteet koneoppimista hyödyntävien mallien käyttöönotossa. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yleisesti konesalipalveluiden rakennetta ja häiriönhallinnan nykytilaa sekä koneoppimisen teoriaa ja sovelluskohteita. Tutkimuksen käytännön osuus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena ja haastatteluilla.
Perinteisesti konesalipalveluiden terveydentilaa valvotaan seuraamalla valvontajärjestelmällä eri metriikoita ja hälytykset perustuvat staattisiin raja-arvoihin. Tutkimus osoitti, että analysoimalla palveluiden käyttäytymistä pidemmällä aikavälillä pystyttäisiin koneoppimisen keinoin muodostamaan perustaso ja ennustamaan sen perusteella tulevaa käyttäytymistä. Havaitsemalla poikkeamia tästä pystyttäisiin häiriöön johtavia tilanteita ennakoimaan paremmin ja poistamaan tehokkaammin häiriöille altistavia tekijöitä ennen niiden vaikutusta palvelutasoon. Häiriötilanteen sattuessa koneoppimista voitaisiin hyödyntää häiriön juurisyyanalyysissä ja asiakasvaikutusten tarkentamisessa.
Tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämismahdollisuudet ovat laajat ja kehittyvät nopeasti. Mallien kehittäminen vaatii riittävää resursointia, ja niitä on jatkuvasti ylläpidettävä ja kehitettävä. Tämä vaatii tavoitteiden selkeyttämistä, osaamisen kehittämistä ja organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä.