Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsen osallisuus oman oppimisympäristönsä rakentumisessa

Haukkajärvi, Maria (2025)

Avaa tiedosto
Haukkajarvi_Maria.pdf (5.461Mt)
Lataukset: 


Haukkajärvi, Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315323
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yksikkömme lasten osallisuutta oman oppimisympäristönsä rakentumisessa, sekä vahvistaa omaa sensitiivistä havainnointikykyäni tehdessäni kasvatus- ja opetustyötä.

Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä eli PONTtina. Olen työskennellyt jo pitkään Helsingin kaupungilla varhaiskasvatuksen opettajana ja näin ollen tämä tapa tehdä opinnäytetyötäni mahdollisti työn sekä prosessin saumattoman rinnakkaiselon. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä itselle, sekä omalle työlle asetetaan erilaisia tavoitteita ja reflektoidaan hyvin analyyttisesti, tietopohjaan perustuen omaa toimintaa 8 viikon ajan. Toimintaa myös dokumentoidaan eri tavoilla ja omaa työskentelyä reflektoidaan niin yksilö- kuin työyhteisötasolla rehellisesti ja analyyttisesti.

Työskentelin 5–6-vuotiaiden ryhmässä, joka oli näin ollen opinnäytetyön tutkimuskohde. Opinnäytetyössäni keskityin oman ryhmäni 5–6-vuotiaisiin, eli ns. ”viskareihin”. Toimeksiantajanani toimi oma työpaikkani, eli Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikkö. Varhaiskasvatustyön perustaa ja toimintaamme ohjaa valtakunnallinen-, kunnallinen sekä paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma. Työmme on näihin pohjautuvaa ja perustuvaa, tavoitteellista ja suunnitelmallista työtä lapsen kasvun ja kehityksen tukemiseksi.

Opinnäytetyössäni vahvassa roolissa oli lapsen oma osallisuus, jota myös Helsingin kaupungin uudistunut varhaiskasvatussuunnitelma painottaa vahvasti, yhdenvertaisuuden lisäksi. (Hel.fi 2025). Halusin opinnäytetyössäni pohtia ja kehittää lapsen aitoa kuulemista sekä lapsen ja aikuisen välistä dialogia niin, että lapsi tuli aidosti kuulluksi sekä ymmärretyksi. Halusin kehittää lapsen omaa kokonaisvaltaista osallisuutta oman oppimisympäristönsä rakentumisessa lasta sensitiivisesti kuullen ja havainnoiden.

Tarkoitus oli luoda konkreettisia työkaluja yksikköömme lapsen kuulemiseen ja havainnointiin perustuvassa prosessissa, miten lapsen omat ideat ja mielenkiinnon kohteet jalostuivat rikkaaseen, kaikki oppimisen osa-alueet huomioivaan ja leikkiin houkuttelevaan oppimisympäristöön. Suuressa roolissa opinnäytetyössäni oli myös tuetun leikin konteksti, sekä leikkiin kiinnittymistä tukeva ympäristö. Tavoitteena oli siis luoda yksikköömme toimintamalli, joka huomioi aidosti ja yksilöllisesti jokaisen lapsen ideoiden toteutumisen erilaisina leikki-, taide-, toiminta- ja tutkimuspisteinä. Malli huomioi eri-ikäisten lasten kuulemisen eri tavoilla, mm. kuvatukia ja tukiviittomia käyttäen. Suurimmaksi osaksi keskityin kuitenkin oman ryhmäni ikähaarukkaan, joka oli 5–6-vuotiaat. Opinnäytetyön tuotoksena opettamani ryhmän ryhmätila muuntautui jokaisen ryhmäni lapsen mielenkiinnon kohteet ja vahvuudet huomioonottavaksi oppimisympäristöksi.

Asiasanat: Varhaiskasvatus, oppimisympäristöt, lapsen havainnointi
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste