Kaikki, mitä näkyy kuvassa : käänteisen suunnittelun avulla analysoitu kuvakäsikirjoitus
Heinonen, Jouni (2025)
Heinonen, Jouni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052315207
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka tiedostetut ja tiedostamattomat vaikutteet sekä opitut tarinankerronnan metodit ilmenevät omassa suunnittelutyössä. Taustatutkimuksessa tarkasteltiin formaattina mykkäelokuvan ja siluettianimaation historiaa ja sen jättämää perintöä nykyaikaiseen elokuvailmaisuun. Tutkimusmenetelmänä käytettiin autoetnografista audiovisuaalisen aineiston analyysia, jonka avulla tutkittiin omaa visuaalista muistia ja elokuvan trooppeja. Itse suunnitteleman kuvakäsikirjoituksen kuvia purettiin käänteisen suunnittelun avulla, tavoitteena jäljittää vaikutteiden alkuperiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tiedostamattomia vaikutteita on mahdollista havaita jälkikäteen, ja niitä voi ilmetä pitkällä aikavälillä, yhtä lailla aktiivisen tutkimuksen, harrastuneisuuden kuin passiivisen altistumisen kautta, kunhan tavoitteenasettelu on tapahtunut etukäteen. Tiedostamattomien vaikutteiden määrä ja niiden kokonaisvaltainen vaikutus suunnitteluun voivat olla huomattavasti oletettua suurempia. Analyysin kohteena ollut kuvakäsikirjoitus toimii kunnianosoituksena elokuvan historialle, joten alitajuisia vaikutteita esiintyy korostetusti. This thesis explores how both conscious and unconscious influences, as well as learned storytelling methods, manifest in personal design work. The background research focuses on the history of silent film and silhouette animation as formats, and their legacy in contemporary cinematic expression. The research method employed is autoethnographic analysis of audiovisual material, used to examine personal visual memory and cinematic tropes. The images from a self-designed storyboard were deconstructed through reverse design, aiming to trace the origins of various influences.
The research results indicate that unconscious influences can be identified retrospectively, and that they may emerge over long periods of time, just as likely through active research, personal enthusiasm, or passive exposure, provided that the goal has been set prior. The amount and overall impact of unconscious influences on the design process can be significantly greater than assumed. In this particular work, which serves as a tribute to the history of cinema, subconscious influences are notably prominent.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tiedostamattomia vaikutteita on mahdollista havaita jälkikäteen, ja niitä voi ilmetä pitkällä aikavälillä, yhtä lailla aktiivisen tutkimuksen, harrastuneisuuden kuin passiivisen altistumisen kautta, kunhan tavoitteenasettelu on tapahtunut etukäteen. Tiedostamattomien vaikutteiden määrä ja niiden kokonaisvaltainen vaikutus suunnitteluun voivat olla huomattavasti oletettua suurempia. Analyysin kohteena ollut kuvakäsikirjoitus toimii kunnianosoituksena elokuvan historialle, joten alitajuisia vaikutteita esiintyy korostetusti.
The research results indicate that unconscious influences can be identified retrospectively, and that they may emerge over long periods of time, just as likely through active research, personal enthusiasm, or passive exposure, provided that the goal has been set prior. The amount and overall impact of unconscious influences on the design process can be significantly greater than assumed. In this particular work, which serves as a tribute to the history of cinema, subconscious influences are notably prominent.