Digitaalisen tuotepassin suunnittelu : läpinäkyvyyttä designyritykselle
Hemberg, Aliisa Maija Sofia (2025)
Hemberg, Aliisa Maija Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052515726
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee digitaalisia tuotepasseja ja niiden suunnittelua. Työ tehtiin toimeksiantona Mifuko Oy:lle ja keskittyi Mifukon asiakkaiden käyttöön tarkoitettuihin digitaalisiin tuotepasseihin. Tavoitteena oli vahvistaa Mifukon läpinäkyvyyttä ja vastuullisuusviestintää kokoamalla vastuullisuuteen liittyvät tuotetiedot asiakkaille helposti tavoitettavaan muotoon.
Taustoitus pureutui kestävään kehitykseen, yritysvastuuseen erityisesti muotoilun näkökulmasta, digitaaliseen muotoiluun sekä digitaalisiin tuotepasseihin. Lähteinä käytettiin lähinnä viranomaislähteitä, asiantuntijahaastatteluja, kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Taustoituksen aikana kerättyä tietoa hyödynnettiin Mifukon digitaalisen tuotepassin sisällön suunnittelussa ja toiminnallisissa ratkaisuissa. Suunnitteluvaiheessa menetelminä käytettiin benchmarking-kohteiden havainnointia, luonnostelua, tapaamisia toimeksiantajan kanssa ja käyttäjäskenaarion visualisointia.
Lopputuloksena syntyi ehdotus Mifukolle digitaalisten tuotepassien toteutuksesta, joka tarjoaa Mifukon asiakkaille mahdollisuuden tutustua tietoon yrityksestä, yksittäisistä tuotteista ja niiden vastuullisuudesta. Digitaalinen tuotepassi on myös Mifukolle uusi kanava toteuttaa selkeää ja johdonmukaista vastuullisuusviestintää.
Taustoitus pureutui kestävään kehitykseen, yritysvastuuseen erityisesti muotoilun näkökulmasta, digitaaliseen muotoiluun sekä digitaalisiin tuotepasseihin. Lähteinä käytettiin lähinnä viranomaislähteitä, asiantuntijahaastatteluja, kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Taustoituksen aikana kerättyä tietoa hyödynnettiin Mifukon digitaalisen tuotepassin sisällön suunnittelussa ja toiminnallisissa ratkaisuissa. Suunnitteluvaiheessa menetelminä käytettiin benchmarking-kohteiden havainnointia, luonnostelua, tapaamisia toimeksiantajan kanssa ja käyttäjäskenaarion visualisointia.
Lopputuloksena syntyi ehdotus Mifukolle digitaalisten tuotepassien toteutuksesta, joka tarjoaa Mifukon asiakkaille mahdollisuuden tutustua tietoon yrityksestä, yksittäisistä tuotteista ja niiden vastuullisuudesta. Digitaalinen tuotepassi on myös Mifukolle uusi kanava toteuttaa selkeää ja johdonmukaista vastuullisuusviestintää.