Nuoren hyvinvointia tukeva yläkoulu
Paananen, Linda (2025)
Paananen, Linda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615921
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten nykyajan nuoret kohtaavat tämänhetkisen kouluympäristön ja miten tilat vaikuttavat nuorten hyvinvointiin. Esimerkkikohteena toimii Pornaisten Yhtenäiskoulun yläkoulurakennus, joka on tarkoitus purkaa ja tilalle rakentaa uusi. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kohderyhmän kyselystä ja haastatteluista, valtakunnallisista hyvinvointikyselyistä sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Tietoperustan pohjalta on luotu konseptitasoinen suunnitelma Pornaisten Yhtenäiskoulun yläkoulun suunnitteluprosessin tueksi.
Tietoperustasta kävi ilmi, että nuorten hyvinvointiin on vaikuttanut sosiaalisen median tuomat haasteet, kuten lisääntyneet keskittymisvaikeudet ja luovan ajattelun heikentyminen. Lopullisessa konseptisuunnitelmassa on luotu ratkaisuehdotus tietopohjassa löytyneille ongelmille. Tietoperustassa perehdyttiin, miten koulurakennus vaikuttaa kunnan kulttuuripalveluiden mahdollistamiseen ja niiden saavutettavuuteen. Lopullinen konseptisuunnitelma tukee monitoimitalon tarkoitusta, jossa koululaisten lisäksi tilan käyttäjiä ovat myös kuntalaiset.
Tietoperustasta kävi ilmi, että nuorten hyvinvointiin on vaikuttanut sosiaalisen median tuomat haasteet, kuten lisääntyneet keskittymisvaikeudet ja luovan ajattelun heikentyminen. Lopullisessa konseptisuunnitelmassa on luotu ratkaisuehdotus tietopohjassa löytyneille ongelmille. Tietoperustassa perehdyttiin, miten koulurakennus vaikuttaa kunnan kulttuuripalveluiden mahdollistamiseen ja niiden saavutettavuuteen. Lopullinen konseptisuunnitelma tukee monitoimitalon tarkoitusta, jossa koululaisten lisäksi tilan käyttäjiä ovat myös kuntalaiset.
