Asiakaskokemuksen parantaminen haastavissa korvauspäätöstilanteissa
Starck, Sonja (2025)
Starck, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052615876
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää, miten asiakaskokemus muodostuu, mitkä tekijät siihen vaikuttavat sekä mikä merkitys empatialla on asiakaskokemuksen muodostumisessa. Tarkoituksena oli tutkia, miten asiakaskokemusta voidaan parantaa tilanteissa, joissa asiakas on tyytymätön vakuutusyhtiön korvauspäätökseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, miten henkilöstöä voidaan tukea asiakaskokemuksen parantamisessa ja esitettiin kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten. Lisäksi haluttiin kehittää toimintamalleja tilanteisiin, joissa asiakas on pettynyt saamaansa korvauspäätökseen.
Laajan kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostettiin työn tietoperusta, joka käsittelee asiakaskokemusta ja sen johtamista, mittaamista ja kehittämistä. Lisäksi tarkasteltiin empatian, tunneälyn ja osaamisen merkitystä asiakaskokemuksen parantamisessa palvelukehittämisen näkökulmasta. Tietoperustassa käsiteltiin myös palvelu- ja asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan sekä muotoiluajattelun keskeisiä ajattelu- ja toimintamalleja, huomioiden digitaalisten palveluiden vaikutukset asiakaskokemukseen ja asiakaskeskeisen palvelun tuottamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valittiin yhdistelmä palvelumuotoilua ja laadullista tapaustutkimusta. Monipuoliseen aineiston keräämiseen käytettiin useita aineistonkeruumenetelmiä, kuten työssä havainnointia, sisäistä avointa haastattelua sekä erilaisten yrityksen dokumenttien ja datan analysointia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen. Kehittämistyössä hyödynnettiin osittain uuden toimintamallin kehittämiseksi palvelumuotoilun Tuplatimanttimallia, jonka Design Council lanseerasi vuonna 2004, sekä erilaisia laadullisia palvelumuotoilun menetelmiä. Asiakasymmärryksen muodostamiseksi ja analysoimiseksi käytettiin työpajoja ja asiakasprofiileja sekä ideointivaiheessa palveluprosessikaaviota (Service blueprint), aivoriihi -menetelmää (brainstorming), Design sprint -menetelmää ja pelikorttityyppisiä eläytymisharjoituksia.
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö sai alkunsa, kun toimeksiantajayrityksessä arvioitiin asiakaskokemusta ja sen tarkempaa mittaamista niissä tilanteissa, joissa asiakkaat antavat eniten kielteistä palautetta. Eniten kielteistä palautetta asiakkaat antavat silloin, kun he ovat lähtökohtaisesti pettyneitä vakuutusyhtiöltä saamaansa korvauspäätökseen. Työn tuloksena syntyi toimintamalli asiakkaalle ikävien korvauspäätösten viestimiseksi. Malli koostuu neljästä päävaiheesta: määrittelyvaihe, tutkimusvaihe, suunnitteluvaihe ja palvelutuotantovaihe. Jokaisessa vaiheessa vuorottelevat laajentava (divergentti) ja supistava (konvergentti) toiminta. Toimintamalli soveltuu laajasti kehitystyöhön, kuten digitaalisten palveluiden, toiminnallisuuksien sekä sisäisten prosessien ja toimintatapojen kehittämiseen. Johtopäätöksenä voitiin todeta toimintamallin edistävän asiakaskeskeistä palvelukehitystä ja parantavan asiakas- ja työntekijäkokemusta.
Työn tulosten pohjalta toimeksiantajayritykselle esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia: yhdessä tekemisen kulttuurin tukeminen, henkilöstön osaamisen vahvistaminen asiakaskohtaamisissa, uuden toimintamallin jatkokehittäminen eri tavoin sekä asiakasdatan hyödyntäminen asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Asiasanat: Arvo, arvon muodostaminen, asiakaskokemus, asiakaskokemuksen kehittäminen, työntekijäkokemus
Laajan kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostettiin työn tietoperusta, joka käsittelee asiakaskokemusta ja sen johtamista, mittaamista ja kehittämistä. Lisäksi tarkasteltiin empatian, tunneälyn ja osaamisen merkitystä asiakaskokemuksen parantamisessa palvelukehittämisen näkökulmasta. Tietoperustassa käsiteltiin myös palvelu- ja asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan sekä muotoiluajattelun keskeisiä ajattelu- ja toimintamalleja, huomioiden digitaalisten palveluiden vaikutukset asiakaskokemukseen ja asiakaskeskeisen palvelun tuottamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valittiin yhdistelmä palvelumuotoilua ja laadullista tapaustutkimusta. Monipuoliseen aineiston keräämiseen käytettiin useita aineistonkeruumenetelmiä, kuten työssä havainnointia, sisäistä avointa haastattelua sekä erilaisten yrityksen dokumenttien ja datan analysointia. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen. Kehittämistyössä hyödynnettiin osittain uuden toimintamallin kehittämiseksi palvelumuotoilun Tuplatimanttimallia, jonka Design Council lanseerasi vuonna 2004, sekä erilaisia laadullisia palvelumuotoilun menetelmiä. Asiakasymmärryksen muodostamiseksi ja analysoimiseksi käytettiin työpajoja ja asiakasprofiileja sekä ideointivaiheessa palveluprosessikaaviota (Service blueprint), aivoriihi -menetelmää (brainstorming), Design sprint -menetelmää ja pelikorttityyppisiä eläytymisharjoituksia.
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö sai alkunsa, kun toimeksiantajayrityksessä arvioitiin asiakaskokemusta ja sen tarkempaa mittaamista niissä tilanteissa, joissa asiakkaat antavat eniten kielteistä palautetta. Eniten kielteistä palautetta asiakkaat antavat silloin, kun he ovat lähtökohtaisesti pettyneitä vakuutusyhtiöltä saamaansa korvauspäätökseen. Työn tuloksena syntyi toimintamalli asiakkaalle ikävien korvauspäätösten viestimiseksi. Malli koostuu neljästä päävaiheesta: määrittelyvaihe, tutkimusvaihe, suunnitteluvaihe ja palvelutuotantovaihe. Jokaisessa vaiheessa vuorottelevat laajentava (divergentti) ja supistava (konvergentti) toiminta. Toimintamalli soveltuu laajasti kehitystyöhön, kuten digitaalisten palveluiden, toiminnallisuuksien sekä sisäisten prosessien ja toimintatapojen kehittämiseen. Johtopäätöksenä voitiin todeta toimintamallin edistävän asiakaskeskeistä palvelukehitystä ja parantavan asiakas- ja työntekijäkokemusta.
Työn tulosten pohjalta toimeksiantajayritykselle esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia: yhdessä tekemisen kulttuurin tukeminen, henkilöstön osaamisen vahvistaminen asiakaskohtaamisissa, uuden toimintamallin jatkokehittäminen eri tavoin sekä asiakasdatan hyödyntäminen asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Asiasanat: Arvo, arvon muodostaminen, asiakaskokemus, asiakaskokemuksen kehittäminen, työntekijäkokemus