Osallisuuden vahvistaminen varhaiskasvatuksessa yhteiskehittämisen menetelmin
Uurtimo, Anne-Mari (2025)
Uurtimo, Anne-Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616010
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lapsen osallisuuden vahvistamista yhteiskehittämisen menetelmin. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää uusia toimintatapoja, joilla varhaiskasvatuspalvelua käyttävien lasten osallisuutta voidaan vahvistaa yhteiskehittämisen menetelmin. Opinnäytetyössä on yhdessä päiväkodissa työskentelevien aikuisten kanssa selvitetty, mitä osallisuus heille käytännössä tarkoittaa ja millaisilla toimintatavoilla sen lapsilähtöistä toteutumista voidaan vahvistaa.
Opinnäytetyössä yhteisen kehittämisen avulla on ollut tarkoitus muodostaa yhteistä ymmärrystä lasten osallisuuden käsitteestä ja ilmenemistavoista varhaiskasvatuspalveluissa. Tämän kerätyn ymmärryksen avulla on ollut tarkoitus yhdessä innovoida uusia tapoja tuottaa lapsille osallisuuden kokemuksia.
Opinnäytetyössä yhteiskehittämisen menetelminä on käytetty havainnointia, toiminnallisia haastatteluja työpajoissa LEGO® SERIOUS PLAY® (LSP) menetelmän muodossa sekä muotoiluluotainpäiväkirjoja. Samalla työpajoissa on testattu LSP menetelmän soveltuvuutta lasten osallisuuden vahvistamisessa.
Opinnäytetyössä yhteisen kehittämisen avulla on ollut tarkoitus muodostaa yhteistä ymmärrystä lasten osallisuuden käsitteestä ja ilmenemistavoista varhaiskasvatuspalveluissa. Tämän kerätyn ymmärryksen avulla on ollut tarkoitus yhdessä innovoida uusia tapoja tuottaa lapsille osallisuuden kokemuksia.
Opinnäytetyössä yhteiskehittämisen menetelminä on käytetty havainnointia, toiminnallisia haastatteluja työpajoissa LEGO® SERIOUS PLAY® (LSP) menetelmän muodossa sekä muotoiluluotainpäiväkirjoja. Samalla työpajoissa on testattu LSP menetelmän soveltuvuutta lasten osallisuuden vahvistamisessa.