Kohti parempia käyttäjäpalveluita monikäyttäjätoimistoissa
Luukkonen, Sirpa (2025)
Luukkonen, Sirpa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616014
Tiivistelmä
Työelämän muutokset ovat lisänneet tarvetta kehittää toimistoympäristöjä, kun organisaatiot omaksuvat joustavampia työskentelytapoja ja käyttäjäodotukset monipuolistuvat. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, miten monen käyttäjän toimistokiinteistöjen palveluympäristöjä voidaan kehittää tukemaan organisaatioiden päivittäistä toimintaa, vahvistamaan asiakaskokemusta ja lisäämään kiinteistöjen houkuttelevuutta pääkaupunkiseudun muuttuvassa toimintaympäristössä.
Kehittämistyön lähestymistapana sovellettiin palvelujen johtamisen ja palvelumuotoilun yhdistelmää. Viitekehys rakennettiin toimitilajohtamisen ja työelämän muutosta käsittelevän aineiston pohjalta, jäsentäen toimitilaympäristö palveluekosysteeminä. Empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin kahdeksalla puolistrukturoidulla haastattelulla ja kuuden toimitilakiinteistön vertailuanalyysillä.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti edeten pelkistämisestä ryhmittelyn ja abstrahoinnin kautta teemoitteluun. Vertailuanalyysi täydensi haastatteluaineistoa tuoden laajemman kontekstin toimitilojen palveluratkaisuihin.
Tulosten perusteella toimitilojen kehittämisessä keskeisiksi nousivat tilakokemuksen ja identiteetin merkitys, arjen sujuvuus, palveluiden emotionaalinen arvo ja joustavuuden monitasoisuus. Näiden pohjalta laadittiin viisi kehittämisehdotusta: palveluympäristön selkeyttäminen, brändikokemuksen vahvistaminen, sopimusrakenteiden joustavoittaminen, digitaalisten palvelukanavien kehittäminen ja käyttäjien osallistaminen.
Tulokset osoittavat, että palvelumuotoilun keinot soveltuvat hyvin toimistoympäristöjen kehittämiseen, sillä ne tarjoavat välineitä käyttäjien tarpeiden tunnistamiseen, vuorovaikutteisten ratkaisujen luomiseen ja strategisesti johdettujen palvelukokonaisuuksien rakentamiseen.
Kehittämistyön lähestymistapana sovellettiin palvelujen johtamisen ja palvelumuotoilun yhdistelmää. Viitekehys rakennettiin toimitilajohtamisen ja työelämän muutosta käsittelevän aineiston pohjalta, jäsentäen toimitilaympäristö palveluekosysteeminä. Empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin kahdeksalla puolistrukturoidulla haastattelulla ja kuuden toimitilakiinteistön vertailuanalyysillä.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti edeten pelkistämisestä ryhmittelyn ja abstrahoinnin kautta teemoitteluun. Vertailuanalyysi täydensi haastatteluaineistoa tuoden laajemman kontekstin toimitilojen palveluratkaisuihin.
Tulosten perusteella toimitilojen kehittämisessä keskeisiksi nousivat tilakokemuksen ja identiteetin merkitys, arjen sujuvuus, palveluiden emotionaalinen arvo ja joustavuuden monitasoisuus. Näiden pohjalta laadittiin viisi kehittämisehdotusta: palveluympäristön selkeyttäminen, brändikokemuksen vahvistaminen, sopimusrakenteiden joustavoittaminen, digitaalisten palvelukanavien kehittäminen ja käyttäjien osallistaminen.
Tulokset osoittavat, että palvelumuotoilun keinot soveltuvat hyvin toimistoympäristöjen kehittämiseen, sillä ne tarjoavat välineitä käyttäjien tarpeiden tunnistamiseen, vuorovaikutteisten ratkaisujen luomiseen ja strategisesti johdettujen palvelukokonaisuuksien rakentamiseen.