Toiminnallinen työpajakonsepti suunnittelun tueksi
Bröms, Friida (2025)
Bröms, Friida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616038
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin toiminnallinen työpajakonsepti Arkkitehtuuri- ja designmuseolle. Työpajatyöskentelyä tutkitaan muotoilijan näkökulmasta osana suunnitteluprosessia. Yhteissuunnittelu muotoilun menetelmiä hyödyntäen vapauttaa uudenlaisia ajatuksia aiheesta. Työpaja tarjoaa alustan keskustelulle, tutustumiselle ja yhdessä ihmettelylle.
Opinnäytetyössä kerrotaan museon tehtävästä sekä palveluista. Työssä tutustutaan museoiden toiminnallisiin tiloihin erityisesti oppimisen näkökulmasta. Työssä käsitellään myös yhdenvertaisuuden teemoja ja saavutettavuutta.
Osana opinnäytetyöprosessia suunnitteltiin ja toteutettiin kaksi pilottityöpajaa. Kohderyhmäksi valikoitui aikuisten ei-kävijöiden ryhmä sekä 1. ja 4. luokkalaisten lasten ryhmät. Tulevaisuudessa työpajakonseptia on mahdollista toteuttaa lähes kaiken ikäisille, varhaiskasvatuksesta vaariin. Työpajan tavoite on kertoa museosta, avata keskustelua sekä tarkastella omaa museosuhdettaan muotoilun menetelmien avulla.
Työpaja toimii siltana museon löytämiseen. Toinen pilottityöpaja vietiin osallistujien luo heille tuttuun ympäristöön. Museokäynnit eivät kuuluneet osallistujien arkeen. Tavoitteena oli lisätä tietoa museon mahdollisuuksista sekä tuoda sitä lähestyttävämmäksi. Tavoite toteutui ja ryhmä saapuikin museovierailulle työpajan innoittamana.
Pilottityöpajojen pohjalta saadaan tietoa ja kokemusta siitä, kuinka työpajan kautta voidaan kerryttää tietoa suunnittelun tueksi. Pilottityöpajojen pohjalta konseptoitiin ohjekortit, joiden avulla työpaja on toteutettavissa. Lopputulos on jatkuvan kehittämisen työkalu, jota voidaan hyödyntää palveluiden tai tilojen suunnittelussa.
Opinnäytetyössä kerrotaan museon tehtävästä sekä palveluista. Työssä tutustutaan museoiden toiminnallisiin tiloihin erityisesti oppimisen näkökulmasta. Työssä käsitellään myös yhdenvertaisuuden teemoja ja saavutettavuutta.
Osana opinnäytetyöprosessia suunnitteltiin ja toteutettiin kaksi pilottityöpajaa. Kohderyhmäksi valikoitui aikuisten ei-kävijöiden ryhmä sekä 1. ja 4. luokkalaisten lasten ryhmät. Tulevaisuudessa työpajakonseptia on mahdollista toteuttaa lähes kaiken ikäisille, varhaiskasvatuksesta vaariin. Työpajan tavoite on kertoa museosta, avata keskustelua sekä tarkastella omaa museosuhdettaan muotoilun menetelmien avulla.
Työpaja toimii siltana museon löytämiseen. Toinen pilottityöpaja vietiin osallistujien luo heille tuttuun ympäristöön. Museokäynnit eivät kuuluneet osallistujien arkeen. Tavoitteena oli lisätä tietoa museon mahdollisuuksista sekä tuoda sitä lähestyttävämmäksi. Tavoite toteutui ja ryhmä saapuikin museovierailulle työpajan innoittamana.
Pilottityöpajojen pohjalta saadaan tietoa ja kokemusta siitä, kuinka työpajan kautta voidaan kerryttää tietoa suunnittelun tueksi. Pilottityöpajojen pohjalta konseptoitiin ohjekortit, joiden avulla työpaja on toteutettavissa. Lopputulos on jatkuvan kehittämisen työkalu, jota voidaan hyödyntää palveluiden tai tilojen suunnittelussa.