Sisään tulevien myynti- ja yhteistyöpuheluiden palvelukonsepti: Case ProMingle
Rantanen, Teija (2025)
Rantanen, Teija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616104
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa palvelumuotoilun keinoin palvelukonsepti B2B-markkinoille ratkaisemaan markkinoilla tunnistetun ongelman. Tunnistettu ongelma oli jatkuva myynti- ja yhteistyöpuheluiden tulva yrityspäättäjille ei toivottuina ajankohtina ja väärille henkilöille. Oli tunnistettu myös, että soittotyö kuormittaa soittajia turhaan. Soittaja ei koskaan halua häiriköidä. Soittotyöskentely on edelleen relevantti tapa aloittaa yhteistyö ja tehdä myyntiä. Uusi rakennettava palvelutuote tulisikin ratkaisemaan miten soittoja voitaisiin tehdä yrityspäättäjille sopivina ajankohtina varmistaen, että soitto menee yrityspäättäjälle, joka vastaa asiasta. Tämän opinnäytetyön aikana edettiin palvelumuotoiluprosessissa vaiheeseen suunnittelu.
Keskeisenä teemana tutkimuksessa oli palvelumuotoilu, jonka avulla palveluideaa lähdettiin rakentamaan palvelukonseptiksi. Palvelumuotoilun keinoin varmistettiin, että ongelma oli tunnistettu sekä pohjalla oleva palveluidea olisi kiinnostava ja kehityskelpoinen. Tällä haluttiin minimoida riski siitä, että palvelukonseptin kehittämiseen käytetty aika ja raha eivät menisi hukkaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tämän opinnäytetyön aihe on tärkeä ratkaista, sillä sisään tulevat puhelut myynti- ja yhteistyöpuhelut kuormittavat sekä yrityspäättäjää sekä soittavaa myyjää. Tarvetta markkinoilla selvitettiin teemahaastatteluiden avulla. Onko juuri tälle kehitteillä olevalle palvelukonseptille tarvetta, sitä ei voida varmaksi sanoa. Palvelumuotoiluprosessissa edettiin palvelukonseptin suunnitteluvaiheeseen.
Lopputuloksena syntyi jatkokehitystyöstettävä LIN-palvelukonsepti.
Keskeisenä teemana tutkimuksessa oli palvelumuotoilu, jonka avulla palveluideaa lähdettiin rakentamaan palvelukonseptiksi. Palvelumuotoilun keinoin varmistettiin, että ongelma oli tunnistettu sekä pohjalla oleva palveluidea olisi kiinnostava ja kehityskelpoinen. Tällä haluttiin minimoida riski siitä, että palvelukonseptin kehittämiseen käytetty aika ja raha eivät menisi hukkaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tämän opinnäytetyön aihe on tärkeä ratkaista, sillä sisään tulevat puhelut myynti- ja yhteistyöpuhelut kuormittavat sekä yrityspäättäjää sekä soittavaa myyjää. Tarvetta markkinoilla selvitettiin teemahaastatteluiden avulla. Onko juuri tälle kehitteillä olevalle palvelukonseptille tarvetta, sitä ei voida varmaksi sanoa. Palvelumuotoiluprosessissa edettiin palvelukonseptin suunnitteluvaiheeseen.
Lopputuloksena syntyi jatkokehitystyöstettävä LIN-palvelukonsepti.