Lähettipalveluiden vaikutus ravintolassa asioimiseen
Hssik, Nour (2025)
Hssik, Nour
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten lähettipalveluiden, kuten Woltin ja Foodoran, yleistyminen on vaikuttanut Jyväskylän Kebabin asiakkaiden asiointitapoihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin asiakkaiden kokemuksia ja mieltymyksiä ravintolassa asioinnin, noutamisen ja kotiinkuljetuspalveluiden välillä. Työ toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jota täydennettiin avoimilla kysymyksillä.
Kysely jaettiin ravintolassa QR-koodilla ja sosiaalisessa mediassa. Aineisto analysoitiin tilastollisin ja laadullisin menetelmin. Vastauksia kertyi 50, ja enemmistö vastaajista oli 20-30-vuotiaita miehiä.
Tulosten mukaan noutopalvelu oli yleisin asiointitapa, ja kotiinkuljetuspalvelut olivat lisänneet vaihtoehtoja, mutta eivät syrjäyttäneet paikan päällä asiointia. Asiakkaat arvostivat erityisesti ruoan laatua ja nopeutta, mutta kehitystoiveita esitettiin esimerkiksi ravintolan viihtyisyyteen ja digitaalisiin palveluihin liittyen.
Tuloksia voidaan hyödyntää Jyväskylän Kebabin asiakaskokemuksen ja palveluiden kehittämisessä.
Kysely jaettiin ravintolassa QR-koodilla ja sosiaalisessa mediassa. Aineisto analysoitiin tilastollisin ja laadullisin menetelmin. Vastauksia kertyi 50, ja enemmistö vastaajista oli 20-30-vuotiaita miehiä.
Tulosten mukaan noutopalvelu oli yleisin asiointitapa, ja kotiinkuljetuspalvelut olivat lisänneet vaihtoehtoja, mutta eivät syrjäyttäneet paikan päällä asiointia. Asiakkaat arvostivat erityisesti ruoan laatua ja nopeutta, mutta kehitystoiveita esitettiin esimerkiksi ravintolan viihtyisyyteen ja digitaalisiin palveluihin liittyen.
Tuloksia voidaan hyödyntää Jyväskylän Kebabin asiakaskokemuksen ja palveluiden kehittämisessä.