Opas yleisestä edunvalvonnasta ja sen sidosryhmäyhteistyöstä
Honkanen, Jessica (2025)
Honkanen, Jessica
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616337
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä muodostettiin kattava yleiskuva yleisen edunvalvonnan toimintaympäristöstä. Yrityksillä voi olla asiakkaina henkilöitä, joille on määrätty edunvalvoja hoitamaan taloudellisia asioita. Yrittäjillä ei välttämättä ole kattavaa tietoa edunvalvonnasta tai edunvalvontatoimistojen kanssa toimimisesta.
Työssä selvitettiin, mitä keskeisiä asioita yritysten on hyödyllistä tietää yleisestä edunvalvonnasta ja mitkä asiat edistävät sujuvaa ja luotettavaa yhteistyötä yritysten ja edunvalvontatoimistojen välillä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi erillistä kvalitatiivista tutkimusta. Ensimmäisessä tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjien kysymyksiä, näkemyksiä ja kokemuksia edunvalvonnasta. Seuraavassa tutkimuksessa edunvalvonnan henkilöstö vastasi yrittäjien esittämiin kysymyksiin ja kuvasi yrittäjien kanssa hyväksi koettuja yhteistyön toimintatapoja.
Analysointimenetelmänä käytettiin luokittelua, jossa kummankin tutkimusryhmän tutkimusaineisto jaettiin yhteisiin teemoihin. Teoreettinen tietoperusta ja tutkimustulokset raportoitiin rinnakkain, mikä mahdollisti laajan aihealueen tarkastelun kummankin kohderyhmän näkökannalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrittäjien tiedonpuute edunvalvonnasta voi heikentää yritysten ja edunvalvontatoimistojen välistä yhteistyön onnistumista. Yritysten ymmärryksen lisääminen edunvalvonnan merkityksestä ja asioiden hoitamisesta edunvalvontatoimistojen kanssa voi edistää sujuvaa ja luotettavaa yhteistyötä ja samalla vahvistaa edunvalvonnassa olevien henkilöiden etuja ja oikeuksia. This thesis provides a comprehensive overview of the operating environment of public guardianship in Finland. Companies may have clients who have been appointed a guardian to manage their financial matters. Entrepreneurs or employees in companies may not have a comprehensive understanding of public guardianship or how matters are managed with guardianship offices.
The study aimed to identify the key aspects companies should understand about public guardianship and the practical factors that contribute effective cooperation between companies and guardianship offices.
The research included two separate online surveys targeting different groups. Entrepreneurs' views and experiences with public guardianship were examined, while officials from guardianship offices provided insights and information on matters they considered important for entrepreneurs to know to ensure confidential and effective cooperation with guardianship offices.
A qualitative research approach was chosen to gather detailed information. Data were analysed through categorization, grouping responses from both groups into common themes. Theoretical knowledge and research results were reported in parallel, allowing the topics to be explored from the perspectives of both research groups.
The findings indicate that a lack of knowledge in companies concerning guardianship can weaken cooperation between companies and guardianship offices. As a result, sharing information with companies about guardianship and how to collaborate with guardianship offices can improve cooperation while also enhancing the interests and rights of individuals under guardianship.
Työssä selvitettiin, mitä keskeisiä asioita yritysten on hyödyllistä tietää yleisestä edunvalvonnasta ja mitkä asiat edistävät sujuvaa ja luotettavaa yhteistyötä yritysten ja edunvalvontatoimistojen välillä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi erillistä kvalitatiivista tutkimusta. Ensimmäisessä tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjien kysymyksiä, näkemyksiä ja kokemuksia edunvalvonnasta. Seuraavassa tutkimuksessa edunvalvonnan henkilöstö vastasi yrittäjien esittämiin kysymyksiin ja kuvasi yrittäjien kanssa hyväksi koettuja yhteistyön toimintatapoja.
Analysointimenetelmänä käytettiin luokittelua, jossa kummankin tutkimusryhmän tutkimusaineisto jaettiin yhteisiin teemoihin. Teoreettinen tietoperusta ja tutkimustulokset raportoitiin rinnakkain, mikä mahdollisti laajan aihealueen tarkastelun kummankin kohderyhmän näkökannalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrittäjien tiedonpuute edunvalvonnasta voi heikentää yritysten ja edunvalvontatoimistojen välistä yhteistyön onnistumista. Yritysten ymmärryksen lisääminen edunvalvonnan merkityksestä ja asioiden hoitamisesta edunvalvontatoimistojen kanssa voi edistää sujuvaa ja luotettavaa yhteistyötä ja samalla vahvistaa edunvalvonnassa olevien henkilöiden etuja ja oikeuksia.
The study aimed to identify the key aspects companies should understand about public guardianship and the practical factors that contribute effective cooperation between companies and guardianship offices.
The research included two separate online surveys targeting different groups. Entrepreneurs' views and experiences with public guardianship were examined, while officials from guardianship offices provided insights and information on matters they considered important for entrepreneurs to know to ensure confidential and effective cooperation with guardianship offices.
A qualitative research approach was chosen to gather detailed information. Data were analysed through categorization, grouping responses from both groups into common themes. Theoretical knowledge and research results were reported in parallel, allowing the topics to be explored from the perspectives of both research groups.
The findings indicate that a lack of knowledge in companies concerning guardianship can weaken cooperation between companies and guardianship offices. As a result, sharing information with companies about guardianship and how to collaborate with guardianship offices can improve cooperation while also enhancing the interests and rights of individuals under guardianship.