Antisankarit videopeleissä: Visuaalisen ilmaisun keinot persoonallisuuden rakentamisessa
Kilpinen, Enni (2025)
Kilpinen, Enni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052616124
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia antisankarin arkkityyppiä ja persoonallisuutta sekä sellaisen persoonallisuuden ilmentämistä videopelihahmossa mallinnusvaiheessa. Tutkimuksen kohteeksi valittiin myös kolme tapausesimerkkiä videopeleistä tutuista antisankareista. Lopuksi toteutettiin projektityö, jossa mallinnettiin tekijän itse suunnittelema antisankarillisen persoonallisuuden omaava 3D-hahmo.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelyn kohteena olivat antisankarin arkkityyppi, erilaiset stereotypiat antisankarin persoonallisuudessa sekä millaisina antisankarit nähdään nykyajan populaarikulttuurissa. Lisäksi tarkastelun kohteena oli toimivan persoonallisuuden luominen hahmolle. Sen jälkeen tarkasteltiin, millä eri tekijöillä voidaan vaikuttaa persoonallisuuden ilmentämiseen hahmon mallinnusvaiheessa. Tässä työssä tarkastelun kohteena olivat erilaiset muodot, hahmon värimaailma ja vaatetuksen vaikutus persoonallisuuteen.
Teoriaosuudessa analyysin kohteena oli myös kolme videopeleistä valittua antisankarihahmoa. Näiden tapausesimerkkien tarkastelun kohteena ovat ensiksi heidän antisankarillinen persoonallisuutensa, minkä jälkeen tutkittiin, miten heidän persoonallisuuttaan on tuotu esille heidän ulkonäössään. Analyysin jälkeen pohdittiin yhteenvetona, voidaanko antisankarin persoonallisuutta ilmentää pelkästään hahmon mallinnusvaiheessa.
Lopuksi käytännön työnä toteutettiin projektityö, jossa mallinnettiin itse suunniteltu hahmo antisankarillisella persoonallisuudella. Työ aloitettiin hahmon persoonallisuuden luomisella ja konseptoinnilla, minkä jälkeen siirryttiin hahmon mallintamiseen ja teksturointiin. Hahmon työstöprosessin aikana jaettiin myös vinkkejä, miten hahmon mallintamista voidaan nopeuttaa. Valmista lopputulosta tarkasteltiin kriittisesti ja pohdittiin mahdollisia kehityskohteita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelyn kohteena olivat antisankarin arkkityyppi, erilaiset stereotypiat antisankarin persoonallisuudessa sekä millaisina antisankarit nähdään nykyajan populaarikulttuurissa. Lisäksi tarkastelun kohteena oli toimivan persoonallisuuden luominen hahmolle. Sen jälkeen tarkasteltiin, millä eri tekijöillä voidaan vaikuttaa persoonallisuuden ilmentämiseen hahmon mallinnusvaiheessa. Tässä työssä tarkastelun kohteena olivat erilaiset muodot, hahmon värimaailma ja vaatetuksen vaikutus persoonallisuuteen.
Teoriaosuudessa analyysin kohteena oli myös kolme videopeleistä valittua antisankarihahmoa. Näiden tapausesimerkkien tarkastelun kohteena ovat ensiksi heidän antisankarillinen persoonallisuutensa, minkä jälkeen tutkittiin, miten heidän persoonallisuuttaan on tuotu esille heidän ulkonäössään. Analyysin jälkeen pohdittiin yhteenvetona, voidaanko antisankarin persoonallisuutta ilmentää pelkästään hahmon mallinnusvaiheessa.
Lopuksi käytännön työnä toteutettiin projektityö, jossa mallinnettiin itse suunniteltu hahmo antisankarillisella persoonallisuudella. Työ aloitettiin hahmon persoonallisuuden luomisella ja konseptoinnilla, minkä jälkeen siirryttiin hahmon mallintamiseen ja teksturointiin. Hahmon työstöprosessin aikana jaettiin myös vinkkejä, miten hahmon mallintamista voidaan nopeuttaa. Valmista lopputulosta tarkasteltiin kriittisesti ja pohdittiin mahdollisia kehityskohteita.