Asiakashallintarekisterin kehittäminen case-yrityksessä
Bollstedt, Susanna (2025)
Bollstedt, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716571
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja eli case-yritys on pieni kunnossapitoalan yritys, joka tarvitsee helppokäyttöisen asiakasrekisterin, jota voi päivittää työn liikkuvuuden takia missä vain ja milloin vain. Opinnäytetyön aloitushetkellä käytössä oleva taloushallinnan ohjelmisto oli liian laaja ja sisälsi liikaa yrityksen omaa dataa, jotta sinne olisi ollut järkevää antaa käyttöoikeuksia asiakasrekisteriä ylläpitäville työntekijöille.
Tämän kehitysprojektin tarkoituksena oli kehittää case-yritykselle tarpeisiin sopiva asiakasrekisteri. Työ aloitettiin pureutumalla asiakkuudenhallinnan ja asiakastiedon käsitteisiin sekä tutustumalla toiminnanohjausjärjestelmien periaatteisiin ja vaatimuksiin. Case-yrityksen omat vaatimukset asiakasrekisterille kartoitettiin ja tutustuttiin erilaisiin palveluntarjoajiin, joita vertailtiin keskenään. Perustuen sekä lainsäädännön että case-yrityksen vaatimuksiin luotiin asiakasrekisteri, joka on yksinkertainen ja riittävän kattava rekisterin ylläpitoon. Rakennettuun asiakasrekisteriin annetaan käyttöoikeus niille case-yrityksen työntekijöille, jotka toimivat asiakasrajapinnassa.
Case-yritykselle rakennettiin excel-pohjainen asiakasrekisteri, jonne lisätään asiakastietoja ja jossa seurataan asiakkuuksien tilaa. Excel valikoitui case-yritykselle kustannustehokkaana ja helppokäyttöisenä vaihtoehtona. Tulevaisuudessa asiakasrekisteriä voidaan tarpeen mukaan muokata ja kehittää tai vaihtaa se esimerkiksi palveluun, joita vertailtiin työn edetessä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on case-yrityksen tarpeisiin soveltuva ja lainsäädännön mukainen asiakasrekisteri, jonka käyttöön ja ulkoasuun ollaan tyytyväisiä.
Tämän kehitysprojektin tarkoituksena oli kehittää case-yritykselle tarpeisiin sopiva asiakasrekisteri. Työ aloitettiin pureutumalla asiakkuudenhallinnan ja asiakastiedon käsitteisiin sekä tutustumalla toiminnanohjausjärjestelmien periaatteisiin ja vaatimuksiin. Case-yrityksen omat vaatimukset asiakasrekisterille kartoitettiin ja tutustuttiin erilaisiin palveluntarjoajiin, joita vertailtiin keskenään. Perustuen sekä lainsäädännön että case-yrityksen vaatimuksiin luotiin asiakasrekisteri, joka on yksinkertainen ja riittävän kattava rekisterin ylläpitoon. Rakennettuun asiakasrekisteriin annetaan käyttöoikeus niille case-yrityksen työntekijöille, jotka toimivat asiakasrajapinnassa.
Case-yritykselle rakennettiin excel-pohjainen asiakasrekisteri, jonne lisätään asiakastietoja ja jossa seurataan asiakkuuksien tilaa. Excel valikoitui case-yritykselle kustannustehokkaana ja helppokäyttöisenä vaihtoehtona. Tulevaisuudessa asiakasrekisteriä voidaan tarpeen mukaan muokata ja kehittää tai vaihtaa se esimerkiksi palveluun, joita vertailtiin työn edetessä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on case-yrityksen tarpeisiin soveltuva ja lainsäädännön mukainen asiakasrekisteri, jonka käyttöön ja ulkoasuun ollaan tyytyväisiä.