Ympäristövastuu ruokakaupassa : ekologisen ruokavalion tukeminen tuotevalikoiman kautta K-Market Kalliossa
Nurkka, Salla (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052716507
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä on kolme tavoitetta: tarkastella millaiset ruokavalinnat tukevat ilmastoystävällisen ruokavalion toteuttamista, tarkastella miten ruokakauppa voi tukea ekologisen ruokavalion toteutumista tuotevalikoiman kautta ja tutkia asiakaskyselyn avulla toimeksiantajayritys K-Market Kallion asiakkaiden näkemyksiä koskien ympäristöä, ympäristönsuojelua ja ruokakaupan ekologista valikoimaa.
Tietoperusta rakentuu ympäristövastuun ja vastuullisuusviestinnän määrittelyistä, ympäristöystävällisen ruokavalion kuvailusta eri tutkimusten valossa, sekä asiakkaiden ostopäätöksen muodostumisen kuvailusta. Tietoperustassa kuvaillaan myös sekä Keskon että K-Market Kallion toimia ekologisten valikoimien sekä ympäristöystävällisen toiminnan viitekehyksessä.
Kyselytutkimuksen menetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa ja vastaukset olivat strukturoituja. Kyselytutkimuksella selvitettiin asiakkaiden mielikuvaa K-Market Kalliosta vastuullisena yrityksenä, asenteita ympäristöä ja ympäristönsuojelua kohtaan sekä toiveita liittyen K-Market Kallion valikoimaan.
Kyselytutkimuksen perusteella vastaajat olivat melko tyytyväisiä K-Market Kallion toimintaan ja valikoimaan ympäristön näkökulmasta. Eniten kaupan valikoimaan toivottiin lisää lähiruokaa, mutta yhtä moni oli myös valikoimaan täysin tyytyväinen. Kotimaisuus sekä tuotteiden pakkausmateriaalien ympäristöystävällisyys olivat myös tärkeitä vastaajille. Tutkimuksen perusteella ympäristön suojeleminen oli lähes kaikille vastaajille tärkeää.
Tietoperusta rakentuu ympäristövastuun ja vastuullisuusviestinnän määrittelyistä, ympäristöystävällisen ruokavalion kuvailusta eri tutkimusten valossa, sekä asiakkaiden ostopäätöksen muodostumisen kuvailusta. Tietoperustassa kuvaillaan myös sekä Keskon että K-Market Kallion toimia ekologisten valikoimien sekä ympäristöystävällisen toiminnan viitekehyksessä.
Kyselytutkimuksen menetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin verkossa ja vastaukset olivat strukturoituja. Kyselytutkimuksella selvitettiin asiakkaiden mielikuvaa K-Market Kalliosta vastuullisena yrityksenä, asenteita ympäristöä ja ympäristönsuojelua kohtaan sekä toiveita liittyen K-Market Kallion valikoimaan.
Kyselytutkimuksen perusteella vastaajat olivat melko tyytyväisiä K-Market Kallion toimintaan ja valikoimaan ympäristön näkökulmasta. Eniten kaupan valikoimaan toivottiin lisää lähiruokaa, mutta yhtä moni oli myös valikoimaan täysin tyytyväinen. Kotimaisuus sekä tuotteiden pakkausmateriaalien ympäristöystävällisyys olivat myös tärkeitä vastaajille. Tutkimuksen perusteella ympäristön suojeleminen oli lähes kaikille vastaajille tärkeää.