Impact evaluation in multicultural educational projects : case: ADAPTYKES project
Kuusisto, Miika (2014)
Kuusisto, Miika
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504074006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504074006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tavoitteena oli tutkia Euroopan Unionin rahoittamien projektien yleisiä arviointiin liittyviä käsitteitä. Tällaisia käsitteitä ovat mm. tehokkuus, vaikuttavuus ja kestävyys. Tarkoituksena oli selvittää miten nämä toteutuvat monikulttuurisessa case-hankkeessa, missä projektin rahoittajana on Euroopan komission Leonardo da Vinci – ohjelma.
Opinnäytetyö esittelee kaksi lähestymistapaa arviointiin, näitä ovat Loogisen viitekehyksen lähestymistapa ja realistisen evaluaation malli. Ensimmäistä käytetään yleisesti projektin hallinnan työkaluna Euroopan Unionin rahoittamissa hankkeissa. Realistista evaluaatiota pidetään potentiaalisena vaihtoehtona kun halutaan arvioida ei-näkyviä tekijöitä.
Opinnäytetyö toteuttiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmät olivat aineistoanalyysi ja havainnointi. Case-projektin arvoinnissa sovellettiin summatiivista arviointia. Tutkimuksen aineisto kerättiin case-projektin dokumenteista. Tarkoituksena oli selvittää olivatko projektin tulokset projektisuunnitelman mukaisia ja arvioida case-projektin vaikuttavuutta.
Tulosten osalta todettiin, että case - projekti saavutti sille asetetut tavoitteet toiminnallisten aktiviteettien ja tulosten osalta. Projektin todellista vaikuttavuutta ei voitu määritellä, koska tutkimuksessa käytetyillä menetelmillä ei voitu riittävän selvästi todentaa sisäistivätkö projektin osapuolet heille välitetyn osaamisen. Jotta monikulttuurisen projektin vaikuttavuus voidaan tulevaisuudessa varmistaa, realistisen arvioinnin menetelmän ja loogisen viitekehyksen lähestymistapaa suositellaan sovellettavaksi.
Opinnäytetyö esittelee kaksi lähestymistapaa arviointiin, näitä ovat Loogisen viitekehyksen lähestymistapa ja realistisen evaluaation malli. Ensimmäistä käytetään yleisesti projektin hallinnan työkaluna Euroopan Unionin rahoittamissa hankkeissa. Realistista evaluaatiota pidetään potentiaalisena vaihtoehtona kun halutaan arvioida ei-näkyviä tekijöitä.
Opinnäytetyö toteuttiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmät olivat aineistoanalyysi ja havainnointi. Case-projektin arvoinnissa sovellettiin summatiivista arviointia. Tutkimuksen aineisto kerättiin case-projektin dokumenteista. Tarkoituksena oli selvittää olivatko projektin tulokset projektisuunnitelman mukaisia ja arvioida case-projektin vaikuttavuutta.
Tulosten osalta todettiin, että case - projekti saavutti sille asetetut tavoitteet toiminnallisten aktiviteettien ja tulosten osalta. Projektin todellista vaikuttavuutta ei voitu määritellä, koska tutkimuksessa käytetyillä menetelmillä ei voitu riittävän selvästi todentaa sisäistivätkö projektin osapuolet heille välitetyn osaamisen. Jotta monikulttuurisen projektin vaikuttavuus voidaan tulevaisuudessa varmistaa, realistisen arvioinnin menetelmän ja loogisen viitekehyksen lähestymistapaa suositellaan sovellettavaksi.